Skip to main content

CISO Gemeente Heerde

Je kunt nu aan de slag als Chief Information Security Officer voor 18 uur per week bij de gemeente Heerde. Binnen deze functie ben je o.a. verantwoordelijk voor het het coordineren van de implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG). Je kunt solliciteren tot 19 januari.

Chief Information Security Officer -CISO

18 uur per week

Voor de afdeling Dienstverlening en Informatiebeheer voor zo spoedig mogelijke indiensttreding.

De functie is hiërarchisch gepositioneerd onder de afdeling Dienstverlening en Informatiebeheer. Inhoudelijk wordt mede verantwoording afgelegd aan de concerncontroller en gemeentesecretaris. Gezien de omvang van het team wordt van onze nieuwe collega verwacht dat hij/zij ook als sparring partner kan optreden bij andere projecten en activiteiten van het team en indien nodig ook werkzaamheden kan uitvoeren die niet direct in lijn liggen met het aandachtsveld van de CISO. Omgekeerd hebben we ook goede kennis en vaardigheden in het team die de CISO helpen bij het uitvoeren van navolgend beschreven taken en verantwoordelijkheden. Wij zoeken dus een teamplayer met passie voor informatiebeveiliging.

Wil jij deze rol binnen onze bruisende organisatie?

Wat houdt de functie in?

Informatiebeveiligingsbeleid

  • Coördineren van de implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG);
  • Periodiek herijken van de Visie op informatiebeveiligingsbeleid 
  • Toezicht houden op en adviseren over de implementatie en naleving van het beleid.

Informatiebeveiligingsplan

  • Het optreden als aanspreekpunt voor de organisatie op het vlak van informatiebeveiliging;
  • Verantwoordelijk voor het opstellen van een jaarlijks door het management vast te stellen risicoanalyse en uitvoeringsplan van het informatiebeveiligingsbeleid;
  • Adviseren van het (lijn)management bij het uitwerken en implementeren;
  • Coördineren van de uitvoering van de informatiebeveiligingsmaatregelen.

Controle, audit en verantwoording

  • In samenwerking met de concerncontroller verantwoordelijk voor het rapporteren aan bestuur en management over uitvoering van het gevoerde beleid m.b.t. informatiebeveiliging, de voortgang van de implementatie van nieuwe maatregelen, opgetreden incidenten, ondernomen acties, resultaten van onderzoeken en resultaten van controles;
  • Coördineren van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (Ensia) verantwoording, inclusief de externe audit.

Bewustwording

  • Bevorderen van het beveiligingsbewustzijn in de organisatie en verantwoordelijk voor het onderhouden en actualiseren van de aanwezige kennis inclusief stimuleren bewustwording.

Overige taken

  • Onderhouden van contacten met andere Ciso’s en de functionaris gegevensbescherming (FG) van de gemeenten waarmee Heerde samenwerkt;
  • Beheren en onderhouden van een incidentenregister van datalek- en informatiebeveiligings-incidenten; bewaken en adviseren van het afhandelen van opgetreden incidenten; het nemen van preventieve maatregelen ter voorkoming van dergelijke incidenten;
  • Volgen van de externe invloeden, ontwikkelingen en wetgeving op het gebied van informatiebeveiliging;
  • Bijdrage leveren aan de (project) werkzaamheden van het team informatiebeheer bijvoorbeeld op het gebied van gegevens management en beheer, coördinatie werkzaamheden, applicatiebeheer etc.

Wat vragen wij?

  • Je hebt een hbo-werk- en denkniveau en beschikt over actuele kennis op het terrein van informatiebeveiliging, risicoanalyse methoden en ICT mogelijkheden;
  • Je hebt ervaring met op het gebied van informatiebeveiliging en risicoanalysemethoden;
  • Je hebt kennis van en ervaring met de Baseline Informatiebeveiliging voor Nederlandse Gemeenten (BIG) en de ISO 27001/27002;
  • Je hebt gevoel voor actualiteit en (politiek-bestuurlijke) verhoudingen;
  • Je bent resultaatgericht, stressbestendig en je kunt goed samenwerken;
  • Je bent communicatief vaardig, je hebt een goed inlevingsvermogen en je kunt goed een afweging maken.

Wat biedt Gemeente Heerde jou?

In eerste instantie wordt een jaarcontract geboden. Op basis van functioneren maar ook (gemeentelijke) ontwikkelingen wordt besloten of de benoeming omgezet kan worden naar onbepaalde tijd.

Als medewerker krijg je alle ruimte om initiatief te nemen. We werken op basis van vertrouwen. Waar, wanneer en hoe je werkt bepaal je zelf, zolang je de samenwerking met collega’s en opdrachtgevers georganiseerd hebt.

Wij bieden afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 4225,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek (maximum schaal 10). Daarnaast kent de gemeente uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een fietsplan, babyverlof, bedrijfsfitness, een individueel keuzebudget van 17,05%. Momenteel vindt er een functiewaarderingstraject plaats en is de inschaling indicatief.

De gemeentelijke organisatie bestaat uit ca. 150 medewerkers, verdeeld over zes afdelingen.

Eigenaarschap en samenwerken zijn belangrijke kernbegrippen. De klant staat voor ons centraal. Daarom werken wij omgevingsbewust en ondernemend. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen