Skip to main content

Het verwerkingsregister van de AP

In de zomer van 2019 schreef Gosse Bijlenga een artikel over het verwerkingsregister van de AP. Hij had het verwerkingsregister opgevraagd om meer duidelijkheid te krijgen over de interpretatie van de AVG door de privacytoezichthouder zelf. Onlangs heeft hij het register nogmaals opgevraagd. Dit om te kijken in hoeverre het register aan wijzigingen onderhevig is.

Gewijzigde template

Wat gelijk opvalt is dat de onderdelen en opmaak van het register in zijn geheel is gewijzigd. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) had bij de vorige versie van het register gebruik gemaakt van de template van de Belgische toezichthouder.(2) Het lijkt er op dat de AP bij de huidige versie hier geen gebruik van heeft gemaakt. Het huidige register bevat een stuk minder velden die per verwerking ingevuld kunnen/moeten worden. Naast de verplichte onderdelen uit artikel 30 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is enkel de grondslag als extra veld opgenomen. Het optionele veld (de AVG gebruikt de woorden ‘indien mogelijk’) omtrent de genomen technische en organisatorische maatregelen heeft de AP niet opgenomen. De AP heeft hiervoor in de plaats een opmerkingenveld opgenomen waarin wordt verwezen naar het Privacybeleid.(3) Omdat er geen sprake is van internationale doorgifte van persoonsgegevens heeft de AP ook dit als opmerkingen opgenomen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen