Skip to main content

Digitale veiligheid: veel te doen en weinig tijd

Al twaalf jaar houdt David de Kramer zich voor de gemeente Utrecht bezig met veiligheidsvraagstukken. Met klassieke criminaliteitsthema’s bijvoorbeeld, als autokraken, fietsdiefstallen en woninginbraken. Maar tegenwoordig buigt hij zich over de aanpak van digitale onveiligheid. Veel ‘basismateriaal’ is er nog niet. Niet in de eigen gemeente en niet bij collega-gemeenten. Wel zijn er doelen gesteld voor een digitaal veiligere stad. En inmiddels ligt er een ‘Digitaal Weerbaarheidsbeeld’ waar ook andere gemeenten van kunnen profiteren.

Wat hebben Lochem, Zutphen en New Orleans met elkaar gemeen? Ze zijn alle drie slachtoffer geworden van een digitale aanval op de gemeentelijke systemen. “Digitale veiligheid binnen de gemeente is een grote en noodzakelijke ambitie,” stelt veiligheidsadviseur David De Kramer. “Je kunt als gemeente niet meer zonder een digitaal veiligheidsplan; je moet preventieve maatregelen nemen maar ook aan preparatie doen.” Om greep op de materie te krijgen volgde hij een mastercourse Cybercrime, cybersecurity & risk management aan de Universiteit Twente. Met als resultaat een scriptie over de benadering van digitale onveiligheid en cybercrime in Utrecht. Het is onderdeel van het dossier ‘Een Digitaal Veiliger Stad’ waaraan De Kramer en collega’s vier jaar lang uitvoering geven. “Waarbij we het nadrukkelijk niet bij luchtfietsen willen houden, maar vooral willen laten zien wat je als gemeente daadwerkelijk kunt doen.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen