Digitale veiligheid: veel te doen en weinig tijd

Al twaalf jaar houdt David de Kramer zich voor de gemeente Utrecht bezig met veiligheidsvraagstukken. Met klassieke criminaliteitsthema’s bijvoorbeeld, als autokraken, fietsdiefstallen en woninginbraken. Maar tegenwoordig buigt hij zich over de aanpak van digitale onveiligheid. Veel ‘basismateriaal’ is er nog niet. Niet in de eigen gemeente en niet bij collega-gemeenten. Wel zijn er doelen gesteld voor een digitaal veiligere stad. En inmiddels ligt er een ‘Digitaal Weerbaarheidsbeeld’ waar ook andere gemeenten van kunnen profiteren.

Wat hebben Lochem, Zutphen en New Orleans met elkaar gemeen? Ze zijn alle drie slachtoffer geworden van een digitale aanval op de gemeentelijke systemen. “Digitale veiligheid binnen de gemeente is een grote en noodzakelijke ambitie,” stelt veiligheidsadviseur David De Kramer. “Je kunt als gemeente niet meer zonder een digitaal veiligheidsplan; je moet preventieve maatregelen nemen maar ook aan preparatie doen.” Om greep op de materie te krijgen volgde hij een mastercourse Cybercrime, cybersecurity & risk management aan de Universiteit Twente. Met als resultaat een scriptie over de benadering van digitale onveiligheid en cybercrime in Utrecht. Het is onderdeel van het dossier ‘Een Digitaal Veiliger Stad’ waaraan De Kramer en collega’s vier jaar lang uitvoering geven. “Waarbij we het nadrukkelijk niet bij luchtfietsen willen houden, maar vooral willen laten zien wat je als gemeente daadwerkelijk kunt doen.”

Verder lezen bij de bron

Anouk Tijhuis

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen
Wet voor gegevensuitwisseling ingediend bij Tweede Kamer
Verder lezen
Het antwoord luidt: '42'
Verder lezen
CIP webinars: Ransomware
Verder lezen
2 jaar AVG: Waar sta je als FG?
Verder lezen
NCSC publiceert Whitepaper Securitytesten
Verder lezen
Gemeentelijke Datastrategie 2020-2022
Verder lezen
Positief vooruitzicht voor vertrouwelijkheid overheidsmail
Verder lezen
iBestuur Thuisdebat #3: Digitale identiteit
Verder lezen
Informatiebeveiligingsbeleid 2019 - 2022 Gemeente Landsmeer
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).