Skip to main content

Verplichte open standaarden

Om open data bij lagere overheden van de grond te krijgen zijn verplichte standaarden nodig. Dat schrijft Tom Kunzler in zijn blog via iBestuur. Het aantal open datasets groeit, maar doorontwikkeling van data.overheid.nl is nodig.

Open data bij lagere overheden heeft wat extra uitdagingen dan andere datasets, terwijl het takenpakket en daarmee het belang van deze overheden alleen maar toeneemt. Stel ik ben een ondernemer die alle Nederlandse laadpalen voor elektrische auto’s wil verzamelen of ik ben een journalist die gemeentelijke subsidies wil analyseren. Wat zijn mijn uitdagingen dan? Ik ga allereerst kijken welke overheden deze data al beschikbaar stellen. Dit resulteert hoogstwaarschijnlijk in de constatering dat een fractie van de overheden deze data actief publiceert. Dit betekent bellen, mailen of Wob-verzoeken sturen om informatie te verkrijgen.

Na een aantal weken wachten heb ik dan hopelijk van alle overheden de gevraagde informatie. Dan begint de volgende uitdaging. Veel overheden voeren dan wel dezelfde taken uit, maar registreren dit op een andere manier en in andere systemen. Dit betekent standaardiseren, waarbij altijd informatie verloren gaat en fouten gemaakt kunnen worden. Tot slot dient het laatste probleem zich aan. Na deze exercitie heb ik eenmalig de informatie verkregen, maar om de set actueel te houden kan ik weer opnieuw beginnen met deze exercitie.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen