Consistentie Stelsel Basisregistraties

ICTU heeft in samenwerking met het CBS-CvB een kwaliteitsmeting uitgevoerd om de samenhang bloot te leggen binnen het Stelsel van Basisregistraties. Daaruit blijkt hoe consistent de onderlinge basisregistraties zijn.

Meten van kwaliteit op basis van bestaande en nieuwe indicatoren

Het onderzoek is een tweemeting en richt zich op de Basisregistratie Personen (BRP), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), het Handelsregister (HR) en de Basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ). Daarnaast is gekeken naar de consistentie van onderwijsinstellingen zoals vermeld in de sectorale basisregistratie Instellingen (BRIN). Op basis van zowel bestaande als nieuwe indicatoren zijn de gegevens gemeten. Een indicator is berekend door twee of meer registraties met elkaar te confronteren: de BRP en het HR zijn met de BAG geconfronteerd, de WOZ met zowel de BRP als het HR. Tenslotte is de BRIN vergeleken met de BAG. Het peilmoment van de onderzochte gegevens lag op 1 december 2017.

Conclusies

De consistentie van de basisregistraties BRP, HR en BAG is wederom erg hoog. Van de nieuwe indicatoren blijkt ook de WOZ een hoge consistentie met de BRP te vertonen. Bij de BRIN in relatie tot de BAG en WOZ in relatie tot het HR ligt de consistentie lager.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Gemeentelijke privacy: Een blik achter de schermen
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) succesvol in?
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog
Een DPIA uitgevoerd en dan?
Voor gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico geldt dat je een DPIA moet uitvoeren. Maar wat doe je met de uitkomsten van een DPIA en hoe zorg je ervoor dat een DPIA geen eenmalige actie is maar over een bepaalde tijd herhaald wordt?

Meer recente berichten

Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA
Verder lezen
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
Verder lezen
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes
Verder lezen
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten
Verder lezen
Een tip of klacht indienen bij de AP
Verder lezen
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen
Verder lezen
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens
Verder lezen
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring
Verder lezen
Europese Hof houdt onzekerheid over AVG in stand
Verder lezen
Organisatorische inbedding van maatregelen
Verder lezen