Skip to main content

Regie op Gegevens Hackathon

Op 12 en 13 oktober wordt er een hackathon georganiseerd door Regie op Gegevens en het thema is ”Regie op gegevens bij geboorte en overlijden”. Je kunt hier aan meedoen door een team van vijf mensen samen te stellen. Er is plek voor tien teams dus wees er snel bij!

Regie op gegevens bij geboorte en overlijden

Er zijn verschillende grote levensgebeurtenissen, maar twee van de grootsten zijn toch wel geboren worden en doodgaan. Een van de eerste zaken waar zo’n nieuw mensenleven mee begint is een ‘administratieve handeling’: aangifte doen van de geboorte bij de gemeente. Opeens bestaat er een nieuwe persoon en daarmee ontstaan er meteen ook nieuwe persoonsgegevens. Je moet veel zaken gaan regelen, er volgen bezoekjes aan het consultatiebureau en misschien wil je gebruik gaan maken van kinderopvang. In veel gevallen zijn er gegevens van jullie als ouders nodig en van het kindje. Op welke manieren zou je in dit geval privacy beter kunnen beheren of digitaal zaken betrouwbaar, veilig en handiger kunnen regelen? Dat is een van de vragen van deze hackathon.

De andere levensgebeurtenis is het overlijden van een partner, ouder of kind. Naast dat zo’n situatie heel verdrietig is, komt er ook veel regelwerk bij kijken. Er moeten organisaties geïnformeerd worden over het overlijden, toeslagen of uitkeringen aangepast, en diensten of abonnementen worden opgezegd. Hierbij kan het als complicerende factor ook nog eens voorkomen dat je moet optreden namens de overledene, waarbij het handig zou zijn als je gemachtigd bent. Maar hoe regel je dat nou goed? ​

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen