Skip to main content

FG Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe


Als Functionaris Gegevensbescherming aan de slag in Gelderland? Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe (BWB) zoekt een FG die als adviseur kan functioneren voor de directies, colleges en management van de aangesloten gemeenten.(36 uur per week)

Functieomschrijving

Gegevensbescherming zorgt voor de betrouwbaarheid en beveiliging van de informatie(voorziening). Dit is belangrijk voor de kwaliteit van dienstverlenings- en bedrijfsvoeringsprocessen en de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het is daarmee een randvoorwaarde voor een professionele gemeente. De FG vormt ‘het geweten rondom de gegevensbescherming’ van de business en waarborgt de continuïteit van de dienstverlening en bedrijfsvoering van de drie gemeenten en BvoWB.

Wat ga je doen

Je adviseert directies, colleges en management van de gemeenten Culemborg, Geldermalsen, Tiel, Neerijnen en Lingewaal en de eigen organisatie BWB over het te voeren beleid en geeft namens hen dagelijkse sturing en invulling aan gegevensbescherming. Risicoanalyse en risicomanagement staan hierin centraal. De functie is beleidsmatig gericht en heeft een meerdimensionaal aandachtsgebied. Meerdimensionaal betekent dat je niet alleen schakelt met bestuurders en managers, maar dat je ook projectmanagers adviseert en werkt aan het bewustzijn van alle medewerkers. Als FG werk je afdelings- en zelfs organisatie overstijgend.

Plaats in de organisatie

Je wordt gepositioneerd binnen in het team Informatie en facilitaire management (IFM). Dit team valt onder de afdeling IM/ICT/FZ binnen BvoWB. Samen met dit team werk je aan de kwaliteit van de informatievoorziening. Je werkt nauw samen met je collega CISO,  Juridische Zaken  en informatie- en facilitaire adviseurs. De FG en CISO worden hierbij aan elkaar gekoppeld, zodat bij ziekte of vakantie de lopende taken van elkaar overgenomen kunnen worden.

Hoe je werkt en je bevoegdheden

Als FG heb je de bevoegdheid om gevraagd en ongevraagd advies te geven. Indien nodig geef je bindende adviezen. Jij bent de deskundige en hebt de bevoegdheid om direct te rapporteren aan de gemeentesecretarissen en de portefeuillehouders (wie op ambtelijk en bestuurlijk niveau eindverantwoordelijk zijn voor de informatieveiligheid, en daarmee jouw opdrachtgevers zijn).

Jouw voornaamste taken en werkzaamheden als FG:

  • Het onafhankelijk en zelfstandig toezien op de bescherming persoonsgegevens.
  • Het opstellen en actualiseren van het privacy beleid.
  • Het verder actualiseren van de gedragscode voor omgang met persoonsgegevens.
  • Toezicht houden op implementatie en naleving van het privacy beleid.
  • Verzamelen en registreren van informatie over de aanwezige gegevensverwerkingen.
  • Verzorgen en coördineren van voorlichting en interne opleidingen van het personeel op het gebied van privacy.
  • Informeert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) de directies en colleges over de privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Nederlandse Uitvoeringswet AVG en ook hun verplichtingen in het kader van deze wetgeving;
  • Bijdragen aan het draagvlak voor privacy beleid door tijdig af te stemmen met verschillende stakeholders zoals directies, colleges en het lijnmanagement.
  • Samenwerken met de Autoriteit Persoonsgegevens en treedt op als diens eerste contactpunt;
  • Stimuleren van het privacy bewustzijn en het opstellen, uitvoeren en onderhouden van een communicatieplan hiervoor.

Jouw profiel

Overtuigende netwerker met uitstekende kennis van beleid en processen

Spreekt de uitdaging je aan en herken je jezelf in onderstaande voorwaarden, dan nodigen we jou graag uit voor een kennismaking.

  • Je hebt HBO+ werk- en denkniveau. Een juridische opleiding is een pré.
  • Je hebt aantoonbare kennis van wet- en regelgeving m.b.t. privacywetgeving en de AVG en de BIG.
  • Je hebt kennis van ICT techniek in combinatie met een goed inzicht in gemeentelijke processen.
  • Je hebt ervaring in projectmatig werken en projectleiding.
  • Je hebt kennis van en ervaring met het uitvoeren van audits, risico analyses en Privacy Impact Assessments.
  • Je beschikt over de contactuele vaardigheden om effectief te kunnen communiceren op verschillende niveaus.
  • Je kunt omgaan met de verschillende belangen in de organisatie.
  • Je kunt uitstekend zakelijk schrijven en je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Je bent zorgvuldig in jouw werk, alert, integer en resultaatgericht.
  • Je neemt initiatief, je bent overtuigend en je bent gericht op samenwerken.
  • Kennis en ervaring met informatiebeveiliging is een pré.

Wat hebben we je te bieden

De functie is gewaardeerd in schaal 11. We bieden een aanstelling en je een kans om te groeien in deze functie. Je bent een onafhankelijke adviseur, wat betekent dat je de ruimte krijgt om zelf sturing te geven aan je eigen functie. Daarnaast is het mogelijk om specifieke opleidingen/cursussen te volgen. Heb je nog niet alle praktijk ervaring die we vragen maar is dit een functie die goed bij je past dan vragen we je ook om te reageren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen