Skip to main content

Stijging Digitale Volwassenheid

Er is een stijging geconstateerd in de digitale volwassenheid bij gemeenten. VNG Realisatie heeft hier onderzoek naar gedaan en de beschikbaarheid van 56 producten werd daarbij onderzocht. Over de hele linie werd een stijging gerealiseerd.

Ten opzichte van 2017 laat het onderzoek een stijging zien van het landelijk gemiddelde. Bij producten voor burgers steeg de gemiddelde digitale volwassenheid van 73 procent naar 76 procent. Bij producten voor ondernemers steeg het gemiddelde van 59 procent naar 63 procent. De best scorende gemeenten voor burgers zijn Bronckhorst met 100 procent en Amsterdam, Lansingerland en Zuidhorn met 97 procent, op de voet gevolgd door Den Haag en Breda (96 procent). Voor ondernemers scoren Waalwijk (100 procent), Den Haag (97 procent), Wassenaar (95 procent) en Maastricht (93 procent) het best. Een score van 100 procent betekent dat de gemeente voor alle producten die zij aanbiedt volledig digitaal volwassen is. Dat houdt in de meeste gevallen in dat de gemeentelijke website een vooringevuld aanvraagformulier biedt dat digitaal verzonden kan worden. Meer informatie over de aanleiding en uitvoering van het onderzoek vindt u in de toelichting (PDF).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen