Skip to main content

Informatie- en procesmanager gemeente Utrecht

Ben jij de coördinerende verbinder die de gemeente Utrecht zoekt in de rol van Informatie- en procesmanager (IPM)? Bouw samen met je collega’s aan het IPM-team! Solliciteren kan tot 22 november.

We zijn op zoek naar een coördinerende verbinder die het IB netwerk bij staat om de ICT ondersteuning van de bedrijfsvoering van de Gemeente Utrecht naar een volgend niveau te brengen.

Hier kom je werken

Interne Bedrijven bestaat uit negen afdelingen die de organisatie ondersteunen op divers gebied, zoals ICT, Juridische Zaken, HRM, Financiën, etc.

Binnen Interne Bedrijven wordt per 1 december 2018 een stafcluster opgezet dat het netwerk van Interne Bedrijven (en de hoofden van de Interne Bedrijven) centraal gaat ondersteunen op de terreinen business control, management ondersteuning en informatie- en procesmanagement (IPM). Hiervoor worden 3 teams ingericht die aangestuurd worden door de manager stafcluster IB. De nieuw aan te stellen IPM-er krijgt de gelegenheid om binnen deze nieuwe setting samen met het team IPM de interne bedrijven “op de kaart” te zetten.

Dit is je werk:

  • Je coördineert het opzetten en uitvoeren van een IB brede integrale aansturingscyclus op de werkterreinen IPM, Informatiebeveiliging en Privacy (i.s.m. met de DISO IB) en recordmanagement.
  • Je coördineert de aansluiting van het IPM team van Interne Bedrijven op de ontwikkeling in de gemeente brede transitie van de IPM kolom. In deze transitie vindt enerzijds aan de business kant een verschuiving plaats naar het opgavegericht werken en anderzijds vindt bij IB Automatisering (AUTO) en IB Informatie Voorziening (IV) een verandering plaats waarbij het werk per “voorziening” meer in ketens van vraag tot en met levering (demand – supply) georganiseerd wordt.
  • Je draagt bij aan de vertaling van het gemeentelijke en landelijke strategisch beleid naar een IPM beleid voor Interne Bedrijven en ondersteunt het IB netwerk in het maken van strategische en tactische keuzes op het terrein van IPM.
  • Je analyseert maatschappelijke ontwikkelingen/innovaties en bepaalt de mogelijkheden en consequenties voor de informatievoorziening. Je anticipeert op sectorale en gemeente-overstijgende ontwikkelingen en geeft aan de hand hiervan specifieke invulling aan het IPM-beleid.
  • Je coördineert de werkzaamheden van het IPM team Interne Bedrijven en ondersteunt de verbinding van het team met de rest van de IPM kolom, andere IPM-teams in de organisatie en het transitieteam AUTO/IV. :
  • Je bouwt met de collega’s van het IPM-team aan een stevig zelfsturend team.
  • Je vertegenwoordigt Interne bedrijven op het gebied van IPM in samenwerking met de portefeuillehouder IPM van het IB netwerk.

Jouw functie oefen je uit vanuit ons Stadskantoor, direct naast station Utrecht Centraal.

Dit moderne stadskantoor is gericht op ontmoeten, kennis delen en flexibel werken voor jou en je 4.000 collega’s. Samen maken we de stad.

Dit bieden we je

We willen dat onze medewerkers gemotiveerd en betrokken zijn en dat ook blijven. Daarom willen wij dat jij met plezier naar je werk gaat. Zo werken we optimaal samen aan een mooie stad. Dit bieden wij jou:

  • Een 36-urige werkweek met een bruto maandsalaris tussen de € 4.490 en € 5984 op basis van 36 uur. Het precieze bedrag stemmen we af op jouw kennis en ervaring. Inpassing in de aanloopschaal behoort tot de mogelijkheden.
  • Een Individueel Keuzebudget (IKB). Met het IKB pas je de arbeidsvoorwaarden aan naar jouw eigen omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van extra verlofuren. De hoogte van het Individueel Keuze Budget (IKB) is 17,05% van je salaris.

Voor een overzicht van alle overige arbeidsvoorwaarden, zoals reiskostenvergoeding, klik hier.

Dit vragen we van je

De informatie- en procesmanager die wij zoeken:

  • Heeft een afgeronde WO opleiding, bij voorkeur in de richting van informatiemanagement of bedrijfskunde (of vergelijkbare opleiding).
  • Heeft minimaal 5 jaar werkervaring met aantoonbaar ruime ervaring op het gebied van IPM met vergelijkbare verantwoordelijkheden en complexiteit.
  • Heeft actieve kennis van de maatschappelijke en organisatorische ontwikkelingen op IPM-gebied, zowel op landelijk als lokaal niveau.
  • Is strategisch, kan op directieniveau opereren, heeft politiek-bestuurlijk inzicht.
  • Kan (tegelijkertijd ook) tactisch-operationeel handelen; je bent een resultaatgerichte verbinder, weet collega’s vanuit verschillende achtergronden samen te brengen en tot resultaat te komen.
  • Toont eigenaarschap en neemt verantwoordelijkheid; je denkt in mogelijkheden.
  • Is diplomatiek vastberaden; je hebt gevoel voor verhoudingen, weet te beïnvloeden vanuit je eigen sterkte en positie en komt tot resultaten.
  • Adviseert proactief, kan snel schakelen en is communicatief vaardig.
  • Heeft kennis van en ervaring met project- en procesmanagementmethodieken.
  • Is een teamspeler en draagt met humor en werkplezier bij aan de ontwikkeling van het IPM-team.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen