In het gemeente- en provinciefonds komt meer geld vrij voor betere digitale dienstverlening bij uitvoering van belangrijke overheidstaken. Je kunt het regeerakkoord m.b.t. dit onderwerp nog eens nalezen via dit bericht van Rijksoverheid.
Vernieuwing openbaar bestuur en ICT-dienstverlening
De behandeling van het initiatiefvoorstel tot grondwetsherziening in tweede lezing inzake de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester en de Commissaris van de Koning wordt voortgezet.
De Wet Gemeenschappelijke regelingen (Wgr) wordt aangepast om de politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerking te verbeteren. Besluitvorming in een gemeenschappelijke regeling moet transparant zijn en betrokken gemeenteraden moeten hun controlerende rol beter kunnen uitvoeren en zo nodig kunnen ingrijpen.
Veel kleinere gemeenten zijn voor belangrijke taken die de directe levenssfeer van mensen raken in sterke mate afhankelijk geworden van regionale samenwerking op grond van de Wet Gemeenschappelijke regelingen (Wgr), waarbij de democratische controle door gemeenteraden op afstand staat. Op verschillende plaatsen hebben gemeenten daarom in samenspraak met de provincie het initiatief genomen tot gemeentelijke herindeling. Het kabinet ondersteunt die beweging. Blauwdrukken van bovenaf werken hiervoor niet, maar het proces helemaal van onderop laten komen levert ook niet altijd een optimaal resultaat op. Een proces van herindeling is gewenst voor gemeenten die langjarig en in hoge mate afhankelijk zijn van gemeenschappelijke regelingen voor essentiele taken. Het is dan aan de provincie de herindelingsprocedure op basis van de Wet Algemene regels herindeling (Wet Arhi) te starten.
Naast de reeds genoemde ambitie om tot bestuurlijke afspraken te komen met provincies en gemeenten wordt voor stedelijke regio’s de systematiek met citydeals, als onderdeel van de Agenda Stad, voortgezet.
Om een adequaat voorzieningenniveau op peil te houden geven we ruimte aan experimenten in krimpregio’s, bijvoorbeeld voor de clustering van de voorzieningen.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.