Skip to main content

Beleidsregel Jeugdwet / Wmo

De gemeente Krimpen aan den Ijssel heeft een beleidsregel gepubliceerd met betrekking tot de gegevensverwerking bij uitvoering van de Jeugdwet/Wmo. Ook te gebruiken als voorbeeld voor jouw gemeente.

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent privacy- en gegevensverwerking Jeudwet/Wmo 2015 Krimpen aan den IJssel

1 Inleiding

Deze beleidsregel geeft binnen de wettelijke kaders van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), nadere duiding aan hoe wordt omgegaan met privacy en verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo 2015.

De beleidsregel is in zijn formulering van uitgangspunten richtinggevend voor alle organisaties, professionals en ambtenaren die bij die uitvoering betrokken zijn. Aldus verschaft het een inhoudelijke basis om te komen tot nadere instructies en autorisaties voor professionals, alsmede reglementering van betrokken organisaties, waarmee de gewenste sturing in de praktijk (governance) verder kan worden vormgegeven.

Burgers moeten ervan op aan kunnen dat zorgvuldig met hun gegevens wordt omgegaan. Zij kunnen zo nodig een beroep doen op deze beleidsregel als zij vinden dat hier in de praktijk niet naar wordt gehandeld. In die zin is deze beleidsregel een uitwerking van een servicenorm: het geeft een standaard aan voor de wijze waarop de gemeente omgaat met privacybescherming bij dienst- en hulpverlening in het kader van genoemde wetten.

2 Taakuitoefening in het kader van de Jeugdwet en de WMO 2015

Sinds 1 januari 2015 heeft de gemeente er nieuwe taken bij op het gebied van (jeugd)hulp, maatschappelijke ondersteuning en welzijn (en daarnaast ook op het gebied van bijstandsverlening en activering in het kader van de Participatiewet). De Krimpenaar staat hierbij centraal, de Civil Society (het benutten en versterken van de eigen sociale omgeving) heeft hierbij een grotere rol. Voor alle Krimpenaars wordt gestreefd naar de vergroting van zelfredzaamheid en samenredzaamheid en Krimpenaars kunnen voor vragen en problemen terecht bij de KrimpenWijzer.

Bij deze taakuitoefening neemt de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team een belangrijke plaats in. Krimpenaren met een hulpvraag kunnen onder andere via de KrimpenWijzer, doorverwezen worden naar het Krimpens Sociaal Team.

2.1 KrimpenWijzer en Krimpens Sociaal Team

Met de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team organiseren we zorg eenvoudig en dichtbij de inwoners. De KrimpenWijzer zoekt samen met de inwoner naar oplossingen in de eigen leefomgeving en versterken de eigen kracht van de inwoner. De KrimpenWijzer biedt zelf kortdurende hulp en ondersteuning en kan Krimpenaren doorgeleiden naar langdurige, specialistische hulp of het Krimpens Sociaal Team. Ook de langdurige en specialistische hulp is gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en het benutten van eigen kracht.

Binnen de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team wordt intensief samengewerkt tussen verschillende professionals die hulp bieden aan jeugdigen en volwassenen. Ten einde oplossingen in de eigen wijk en leefomgeving te vinden wordt samengewerkt met verschillende maatschappelijke partijen in de wijk en de eigen leefomgeving van de cliënt (het wijknetwerk). Voor langdurige en specialistische hulp vindt afstemming plaats met instellingen op het gebied van thuiszorg, (j)GGZ, jeugdhulp, enz. Al deze vormen van samenwerking tussen de professionals binnen de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team en die tussen de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team en externe partijen brengen ook gegevensverwerking met zich mee. De bescherming van de privacy van de burger/cliënt is daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen
SOC analisten verliezen grip op cybersecurity door hoog aantal alerts
Verder lezen
TNO en NCSC waarschuwen voor effectieve cyberaanvallen via LLM s
Verder lezen