Skip to main content

Beleidsregel Jeugdwet / Wmo

De gemeente Krimpen aan den Ijssel heeft een beleidsregel gepubliceerd met betrekking tot de gegevensverwerking bij uitvoering van de Jeugdwet/Wmo. Ook te gebruiken als voorbeeld voor jouw gemeente.

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent privacy- en gegevensverwerking Jeudwet/Wmo 2015 Krimpen aan den IJssel

1 Inleiding

Deze beleidsregel geeft binnen de wettelijke kaders van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), nadere duiding aan hoe wordt omgegaan met privacy en verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo 2015.

De beleidsregel is in zijn formulering van uitgangspunten richtinggevend voor alle organisaties, professionals en ambtenaren die bij die uitvoering betrokken zijn. Aldus verschaft het een inhoudelijke basis om te komen tot nadere instructies en autorisaties voor professionals, alsmede reglementering van betrokken organisaties, waarmee de gewenste sturing in de praktijk (governance) verder kan worden vormgegeven.

Burgers moeten ervan op aan kunnen dat zorgvuldig met hun gegevens wordt omgegaan. Zij kunnen zo nodig een beroep doen op deze beleidsregel als zij vinden dat hier in de praktijk niet naar wordt gehandeld. In die zin is deze beleidsregel een uitwerking van een servicenorm: het geeft een standaard aan voor de wijze waarop de gemeente omgaat met privacybescherming bij dienst- en hulpverlening in het kader van genoemde wetten.

2 Taakuitoefening in het kader van de Jeugdwet en de WMO 2015

Sinds 1 januari 2015 heeft de gemeente er nieuwe taken bij op het gebied van (jeugd)hulp, maatschappelijke ondersteuning en welzijn (en daarnaast ook op het gebied van bijstandsverlening en activering in het kader van de Participatiewet). De Krimpenaar staat hierbij centraal, de Civil Society (het benutten en versterken van de eigen sociale omgeving) heeft hierbij een grotere rol. Voor alle Krimpenaars wordt gestreefd naar de vergroting van zelfredzaamheid en samenredzaamheid en Krimpenaars kunnen voor vragen en problemen terecht bij de KrimpenWijzer.

Bij deze taakuitoefening neemt de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team een belangrijke plaats in. Krimpenaren met een hulpvraag kunnen onder andere via de KrimpenWijzer, doorverwezen worden naar het Krimpens Sociaal Team.

2.1 KrimpenWijzer en Krimpens Sociaal Team

Met de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team organiseren we zorg eenvoudig en dichtbij de inwoners. De KrimpenWijzer zoekt samen met de inwoner naar oplossingen in de eigen leefomgeving en versterken de eigen kracht van de inwoner. De KrimpenWijzer biedt zelf kortdurende hulp en ondersteuning en kan Krimpenaren doorgeleiden naar langdurige, specialistische hulp of het Krimpens Sociaal Team. Ook de langdurige en specialistische hulp is gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en het benutten van eigen kracht.

Binnen de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team wordt intensief samengewerkt tussen verschillende professionals die hulp bieden aan jeugdigen en volwassenen. Ten einde oplossingen in de eigen wijk en leefomgeving te vinden wordt samengewerkt met verschillende maatschappelijke partijen in de wijk en de eigen leefomgeving van de cliënt (het wijknetwerk). Voor langdurige en specialistische hulp vindt afstemming plaats met instellingen op het gebied van thuiszorg, (j)GGZ, jeugdhulp, enz. Al deze vormen van samenwerking tussen de professionals binnen de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team en die tussen de KrimpenWijzer en het Krimpens Sociaal Team en externe partijen brengen ook gegevensverwerking met zich mee. De bescherming van de privacy van de burger/cliënt is daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen