Goed archief voor transparantie

Er komt een nieuwe Archiefwet en dus doet je organisatie er goed aan om alvast voorbereidingen te treffen. De voorgenomen halvering van de overbrengingstermijn is namelijk 10 jaar, ten opzichte van de huidige 20 jaar. In dit artikel lees je meer over de Archiefwet en het belang van een goed Archief t.b.v. transparantie.

De overheid digitaliseert in hoog tempo. Papieren archieven worden niet of nauwelijks nog gevormd. Dat maakt het volgens minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) ‘des te urgenter’ dat digitale overheidsinformatie ‘duurzaam toegankelijk, vindbaar, juist, volledig en betrouwbaar’ wordt bewaard. De uit 1995 daterende Archiefwet is daarom toe aan modernisering. De meest in het oog springende verandering is de beoogde halvering van de termijn voor overbrenging van twintig naar tien jaar. Blijvend te bewaren overheidsinformatie bereikt daardoor eerder de openbare archiefbewaarplaatsen.

Grote veranderingen in de wettelijke voorschriften voor archiefvormen zitten niet in de pen. De Archiefwet heeft immers al een zorgplicht en die zal blijven bestaan: bescheiden moeten in goede geordende en toegankelijke staat worden bewaard. Dat is een open norm: ‘maak er geen rommel van’, dicteert de norm in algemene zin. Concreet: geef aan wat je bewaart en wat je vernietigt. Met verkorting van de overbrengingstermijn is het dus zaak daar eerder naar kijken. Een geruststelling voor organisaties die nog wat weg te werken hebben, is wellicht dat de minister niet van plan is de halvering van de overbrengingstermijn met terugwerkende kracht te laten ingaan. Er is geen inhaalslag nodig. De wet staat nu een uitlooptermijn toe van tien jaar, dat zal naar verwachting zo blijven. Dus formeel gezien is er tien jaar tijd om te bewaren archieven klaar te maken voor overbrenging.

Verder lezen bij de bron

Renco Schoemaker
Recente berichten van Renco Schoemaker (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Cyberaanval Lochem gaat de hele overheid aan
Verder lezen
Privacybeleid Aalsmeer
Verder lezen
iBestuur webinar ‘Safety by design & by default’
Verder lezen
Ledenbrief uitvoering Archiefwet
Verder lezen
Rekenkameronderzoek naar informatiebeveiliging
Verder lezen
Glad ijs
Verder lezen
Een open digitaal eID-stelsel?
Verder lezen
Wizard inkoopeisen helpt bij aanbesteding
Verder lezen
Verzamelwet gegevensbescherming
Verder lezen
Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).