Goed archief voor transparantie

Er komt een nieuwe Archiefwet en dus doet je organisatie er goed aan om alvast voorbereidingen te treffen. De voorgenomen halvering van de overbrengingstermijn is namelijk 10 jaar, ten opzichte van de huidige 20 jaar. In dit artikel lees je meer over de Archiefwet en het belang van een goed Archief t.b.v. transparantie.

De overheid digitaliseert in hoog tempo. Papieren archieven worden niet of nauwelijks nog gevormd. Dat maakt het volgens minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) ‘des te urgenter’ dat digitale overheidsinformatie ‘duurzaam toegankelijk, vindbaar, juist, volledig en betrouwbaar’ wordt bewaard. De uit 1995 daterende Archiefwet is daarom toe aan modernisering. De meest in het oog springende verandering is de beoogde halvering van de termijn voor overbrenging van twintig naar tien jaar. Blijvend te bewaren overheidsinformatie bereikt daardoor eerder de openbare archiefbewaarplaatsen.

Grote veranderingen in de wettelijke voorschriften voor archiefvormen zitten niet in de pen. De Archiefwet heeft immers al een zorgplicht en die zal blijven bestaan: bescheiden moeten in goede geordende en toegankelijke staat worden bewaard. Dat is een open norm: ‘maak er geen rommel van’, dicteert de norm in algemene zin. Concreet: geef aan wat je bewaart en wat je vernietigt. Met verkorting van de overbrengingstermijn is het dus zaak daar eerder naar kijken. Een geruststelling voor organisaties die nog wat weg te werken hebben, is wellicht dat de minister niet van plan is de halvering van de overbrengingstermijn met terugwerkende kracht te laten ingaan. Er is geen inhaalslag nodig. De wet staat nu een uitlooptermijn toe van tien jaar, dat zal naar verwachting zo blijven. Dus formeel gezien is er tien jaar tijd om te bewaren archieven klaar te maken voor overbrenging.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de gemeenteraad bij informatiebeveiliging en privacy
De gemeenteraad heeft een belangrijke rol om er op toe te zien dat informatiebeveiliging en privacybescherming goed wordt geborgd binnen de gemeentelijke organisatie. In deze blog lees je wat die rol inhoudt en welke taken en verantwoordelijkheden daarbij horen.
Gemeentelijke privacy: Een blik achter de schermen
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) succesvol in?
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog

Meer recente berichten

Kaag: digitale euro moet anoniemer zijn dan huidige digitale valuta
Verder lezen
Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
Verder lezen
Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA
Verder lezen
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
Verder lezen
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes
Verder lezen
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten
Verder lezen
Een tip of klacht indienen bij de AP
Verder lezen
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen
Verder lezen
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens
Verder lezen
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring
Verder lezen