Skip to main content

Privacy Officer Súdwest-Fryslân

De Gemeente Súdwest-Fryslân wil voor 12 maanden graag een Privacy Officer aanstellen die voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Pas jij binnen het profiel? Solliciteer dan snel. (kan tot en met 12 februari).

Wij zijn op zoek naar een Privacy Officer die de organisatie voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Deze functie is vooralsnog voor een periode van 12 maanden.

Team Juridische en Veiligheidszaken en team Informatievoorziening

Wij willen de komende jaren de aandacht voor gegevensbescherming en privacy intensiveren. De nieuwe Europese regelgeving stelt steeds hogere eisen aan de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast vinden we het als organisatie belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de privacy van onze inwoners, cliënten en medewerkers.

Als Privacy Officer heb je een adviserende taak en neem je een onafhankelijke positie in. Je bent in staat om met alle disciplines en op alle niveaus op overtuigende wijze te communiceren om privacy- en gegevens-bescherming op de agenda te krijgen. De functie is gepositioneerd binnen het team Juridische en Veiligheidszaken en je werkt nauw samen met het team Informatievoorziening.

Als Privacy Officer ben je de privacybeheerder en borg je de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente. Je adviseert hierover aan bestuur, management en collega’s. Je bevordert de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je werkt binnen het cluster juridische zaken van het Team Juridische en Veiligheidszaken en werkt nauw samen met de Functionaris gegevensbescherming (team Informatievoorziening). De kerntaak van het team is het adviseren en ondersteunen van het bestuur en de organisatie bij juridische zaken, veiligheidszaken, inkoop, contractbeheer en verzekeringen. Het cluster juridische zaken is één van de clusters binnen het team.

Taken

  •  Je bent het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van privacy binnen de organisatie;
  • Je geeft advies en uitleg over de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Je bent verantwoordelijk voor het (verder) opstellen en uitwerken van het register van verwerkingen;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het privacybeleid;
  • Je zorgt dat de gemeente, waar nodig, verwerkersovereenkomsten afsluit en bent verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan;
  • Je voert Privacy Impact Assessments (PIA’s) uit;
  • Je behandelt AVG-verzoeken;
  • Je signaleert, analyseert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen op het gebied van privacy;
  • Je vergroot het bewustzijn van de medewerkers door het geven van voorlichting en training;
  • Je werkt nauw samen met de CISO (Chief Information Security Officer), de FG (Functionaris Gegevensbescherming), de collega’s van het juridisch cluster en andere collega’s die zich bezig houden met privacy.

Profiel

  • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau en een juridische achtergrond;
  • Kennis en ervaring op het gebied van de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Kennis en ervaring op het gebied van informatiebeveiliging of interesse daarin is een pré;
  • Je bent een krachtige sparringpartner voor het management, collega’s en bestuur;
  • Je voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Ingewikkelde (juridische) onderwerpen weet je begrijpelijk te verwoorden;
  • Je bent enthousiast en ambitieus en je voelt je sterk betrokken bij het thema privacy, je bent vindingrijk en op zoek naar passende oplossingen;
  • Je bent in staat helder en overtuigend te communiceren op verschillende niveaus;
  • Je werkt graag samen, bent aanspreekbaar en durft anderen ook aan te spreken.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen
Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.

Meer recente berichten

Onderzoekers KU Leuven leggen datalekken populaire datingapps bloot
Verder lezen
Uber deelde gegevens van chauffeurs met opsporingsdiensten buiten de EU
Verder lezen
Ministerie EZ geeft opnieuw 1 miljoen subsidie voor cyberweerbaarheid mkb
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen
Privacyorganisaties bezorgd over nasleep AI videobewaking bij Olympische Spelen
Verder lezen
AP: meer waarborgen nodig om doxing tegen te gaan
Verder lezen
Hoe bereid je je voor op mogelijke digitale ontwrichting?
Verder lezen
Wen er maar aan, zei de minister
Verder lezen
Gemeente gooit persoonsgegevens van 23.000 Bosschenaren op straat
Verder lezen
Hebben eerdere sancties die EU oplegde aan techbedrijven al enig resultaat gehad? En andere vragen beantwoord
Verder lezen