Privacy Officer Súdwest-Fryslân

De Gemeente Súdwest-Fryslân wil voor 12 maanden graag een Privacy Officer aanstellen die voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Pas jij binnen het profiel? Solliciteer dan snel. (kan tot en met 12 februari).

Wij zijn op zoek naar een Privacy Officer die de organisatie voor 32 uur per week kan ondersteunen bij het borgen van de persoonsgegevens binnen de gemeente. Deze functie is vooralsnog voor een periode van 12 maanden.

Team Juridische en Veiligheidszaken en team Informatievoorziening

Wij willen de komende jaren de aandacht voor gegevensbescherming en privacy intensiveren. De nieuwe Europese regelgeving stelt steeds hogere eisen aan de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast vinden we het als organisatie belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de privacy van onze inwoners, cliënten en medewerkers.

Als Privacy Officer heb je een adviserende taak en neem je een onafhankelijke positie in. Je bent in staat om met alle disciplines en op alle niveaus op overtuigende wijze te communiceren om privacy- en gegevens-bescherming op de agenda te krijgen. De functie is gepositioneerd binnen het team Juridische en Veiligheidszaken en je werkt nauw samen met het team Informatievoorziening.

Als Privacy Officer ben je de privacybeheerder en borg je de bescherming van persoonsgegevens binnen de gemeente. Je adviseert hierover aan bestuur, management en collega’s. Je bevordert de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je werkt binnen het cluster juridische zaken van het Team Juridische en Veiligheidszaken en werkt nauw samen met de Functionaris gegevensbescherming (team Informatievoorziening). De kerntaak van het team is het adviseren en ondersteunen van het bestuur en de organisatie bij juridische zaken, veiligheidszaken, inkoop, contractbeheer en verzekeringen. Het cluster juridische zaken is één van de clusters binnen het team.

Taken

  •  Je bent het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van privacy binnen de organisatie;
  • Je geeft advies en uitleg over de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Je bent verantwoordelijk voor het (verder) opstellen en uitwerken van het register van verwerkingen;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het privacybeleid;
  • Je zorgt dat de gemeente, waar nodig, verwerkersovereenkomsten afsluit en bent verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan;
  • Je voert Privacy Impact Assessments (PIA’s) uit;
  • Je behandelt AVG-verzoeken;
  • Je signaleert, analyseert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen op het gebied van privacy;
  • Je vergroot het bewustzijn van de medewerkers door het geven van voorlichting en training;
  • Je werkt nauw samen met de CISO (Chief Information Security Officer), de FG (Functionaris Gegevensbescherming), de collega’s van het juridisch cluster en andere collega’s die zich bezig houden met privacy.

Profiel

  • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau en een juridische achtergrond;
  • Kennis en ervaring op het gebied van de AVG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Kennis en ervaring op het gebied van informatiebeveiliging of interesse daarin is een pré;
  • Je bent een krachtige sparringpartner voor het management, collega’s en bestuur;
  • Je voelt je thuis in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Ingewikkelde (juridische) onderwerpen weet je begrijpelijk te verwoorden;
  • Je bent enthousiast en ambitieus en je voelt je sterk betrokken bij het thema privacy, je bent vindingrijk en op zoek naar passende oplossingen;
  • Je bent in staat helder en overtuigend te communiceren op verschillende niveaus;
  • Je werkt graag samen, bent aanspreekbaar en durft anderen ook aan te spreken.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de OR bij privacy op de werkvloer
De ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol in een organisatie, ook op het gebied van privacy op de werkvloer.
Het belang van patchmanagement
Als we het hebben over informatiebeveiliging, komen de termen patches en patchmanagementproces vaak voorbij. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? Waarom is patchmanagement zo belangrijk? En hoe richt je zo’n proces dan in? In deze blog lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.

Meer recente berichten

BoF: Gemeenten hebben AVG basis nog steeds niet op orde
Verder lezen
Incidentresponsplan Ransomware
Verder lezen
Nederlandse datacenters en DNS providers krijgen zorg en meldplicht
Verder lezen
Nederlandse gemeenten sturen onbewust data naar VS
Verder lezen
Overheden kunnen elkaar straks waarschuwen over criminele praktijken
Verder lezen
Wat hebben we geleerd van cyberaanvallen op kritieke infrastructuur?
Verder lezen
NCTV: Risico op ontwrichting groter door scheefgroei dreiging en weerbaarheid
Verder lezen
Een op de vijf IT beslissers heeft weinig vertrouwen in databescherming en privacy van de cloud
Verder lezen
Beschermt de Autoriteit Persoonsgegevens privacy, of verstoort ze de vrije markt?
Verder lezen
Het is geen keuze, beveilig die digitale ramen
Verder lezen