FG Gemeente Nieuwegein
Werken in een multidisciplinair team om het niveau van privacy en informatiebeveiliging binnen de gemeente Nieuwegein te verbeteren? De gemeente zoekt nog een FG voor 32 – 36 uur per week. Je kunt nog tot 6 mei solliciteren.
Algemene informatie
De gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort en Nieuwegein werken op een informele basis samen op het gebied van informatieveiligheid en privacy. Daar waar voordelen zijn in die samenwerking, worden deze benut. Samen hebben deze 5 gemeenten bijna 175.000 inwoners en vele bedrijven en instellingen als klant. Een uitdagende en dynamische omgeving in het midden van het land.
De gemeenten moeten zorgvuldig en veilig, proportioneel en vertrouwelijk omgaan met het verzamelen, bewaren, beheren en gebruiken van persoonsgegevens en andere informatie die de persoonlijke levenssfeer van burgers raakt. Burgers moeten daarop kunnen vertrouwen.
Om daar op een goede wijze invulling aan te geven zijn de vijf gemeenten gezamenlijk op zoek naar een:
Functionaris Gegevensbescherming (32-36 uur per week).
Als Functionaris Gegevensbescherming geef je invulling aan de formele rol van interne toezichthouder. Je wordt bij de vijf deelnemende gemeenten ingezet en de werkzaamheden worden in alle onafhankelijkheid uitgevoerd op locatie bij de vijf gemeenten. Bij de uitvoering van je werkzaamheden werk je nauw samen met de lokale Privacy Officers en de Chief Information Security Officers. Je bent multidisciplinair ingesteld en je adviseert de vijf gemeenten gevraagd en ongevraagd, zodat deze voldoen aan de eisen van wet- en regelgeving. Op lokaal niveau adviseer je op hoofdlijnen en op intergemeentelijk niveau faciliteer je de samenwerking. Tegelijkertijd heb je oog voor uitvoerbaarheid van de overheidstaken in samenhang met de eisen aan gegevensbescherming. Dat vergt kennis van de privacyregelgeving, in combinatie met ICT-kennis en organisatie-ervaring.
Functie-inhoud
Je werkt praktisch toe naar een hoger niveau van gegevensbescherming. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is daarbij de norm.
Wat ga je doen?
- Het adviserend ondersteunen bij / managen van:
– bewustwording van gegevensbescherming en AVG,
– privacy impact analyses van verwerking van persoonsgegevens,
– opzet registers,
– procesverbeteringen,
– oplossen vraagstukken en
– implementatie privacy beleid op lokaal niveau.
- Het vroegtijdig identificeren en adresseren van privacy risicos.
- Het adviseren op (grote) regionale privacy themas.
- Het organiseren van voorlichting en trainingen binnen de gemeente over privacy gerelateerde onderwerpen.
- Het toezien op naleving van het gemeentelijke beleid of de verwerker met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.
- Het fungeren als aanspreekpunt voor inwoners en medewerkers over vraagstukken, klachten en/of incidenten op het gebied van omgang met persoonsgegevens en privacy in brede zin.
- Het optreden als contactpunt voor de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wat verwachten we van jou?
Voor een goede invulling van deze functie zijn een aantal harde en zachte skills onontbeerlijk. Voor wat betreft de harde skills zijn dit:
- Academisch gevormd
- Juridische achtergrond (bestuursrecht met nadruk op privacyrecht) met belangstelling voor informatieveiligheid
- Ruime aantoonbare ervaring met privacywetgeving, opgedaan bij de overheid
- (Gewenst: CIPP/E opleiding)
- Onderzoekskwaliteit (opzetten en uitvoeren van audits)
- Onafhankelijkheid
- Overtuigend adviseur en in staat om op goede wijze kennis over te dragen
- In staat om strategische beleidskeuzes om te zetten in operationele processen.
Competenties
- Zelfstarter
- Communicatief
- Makkelijk kunnen schakelen tussen mensen en tussen organisaties
- Enthousiast, hulpvaardig en geduldig
- Gericht op verandering
- Kunnen omgaan met weerstanden
- Verbindend, zowel in de gemeenten als tussen de gemeenten.
Ons aanbod
Veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling in een dynamische werkomgeving met korte lijnen en een prettige werksfeer.
Wij bieden een aanstelling voor de duur van een jaar met uitzicht op een vast dienstverband. Afhankelijk van opleiding en ervaring bieden we een salaris van maximaal 5.520,- (functieschaal 12) bruto per maand bij een 36-urige werkweek. Daarnaast krijg je een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% dat je vrij kunt besteden aan de beschikbare doelen, passend bij jouw persoonlijke wensen.
Werkgever
De gemeente Nieuwegein zal als werkgever fungeren.
Verder lezen bij de bron- Gegevens 100.000 inwoners Amersfoort gelekt na hack bij softwareleverancier - 12 december 2024
- Logius: Begin op tijd met nieuwe certificaten - 12 december 2024
- Engelse ziekenhuizen vallen wegens cyberincident terug op pen en papier - 11 december 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Gegevens 100.000 inwoners Amersfoort gelekt na hack bij softwareleverancier | Verder lezen | |
Logius: Begin op tijd met nieuwe certificaten | Verder lezen | |
Engelse ziekenhuizen vallen wegens cyberincident terug op pen en papier | Verder lezen | |
AP hekelt plan kabinet voor centrale database met locatiegegevens taxiritten | Verder lezen | |
Proefschrift: Gegevensbescherming en mededinging verweven | Verder lezen | |
Hoe AI anomaliedetectie verbetert en waarschuwingsmoeheid aanpakt in cyberbeveiliging | Verder lezen | |
Europese wetgeving rond digitale weerbaarheid: wat is op wie van toepassing? | Verder lezen | |
Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek | Verder lezen | |
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand | Verder lezen | |
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen | Verder lezen |