Skip to main content

FG Gemeente Nieuwegein

Werken in een multidisciplinair team om het niveau van privacy en informatiebeveiliging binnen de gemeente Nieuwegein te verbeteren? De gemeente zoekt nog een FG voor 32 – 36 uur per week. Je kunt nog tot 6 mei solliciteren.

Algemene informatie

De gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort en Nieuwegein werken op een informele basis samen op het gebied van informatieveiligheid en privacy. Daar waar voordelen zijn in die samenwerking, worden deze benut. Samen hebben deze 5 gemeenten bijna 175.000 inwoners en vele bedrijven en instellingen als klant. Een uitdagende en dynamische omgeving in het midden van het land.

De gemeenten moeten zorgvuldig en veilig, proportioneel en vertrouwelijk omgaan met het verzamelen, bewaren, beheren en gebruiken van persoonsgegevens en andere informatie die de persoonlijke levenssfeer van burgers raakt. Burgers moeten daarop kunnen vertrouwen.

Om daar op een goede wijze invulling aan te geven zijn de vijf gemeenten gezamenlijk op zoek naar een:

Functionaris Gegevensbescherming (32-36 uur per week).

Als Functionaris Gegevensbescherming geef je invulling aan de formele rol van interne toezichthouder. Je wordt  bij de vijf deelnemende gemeenten ingezet en de werkzaamheden worden in alle onafhankelijkheid uitgevoerd op locatie bij de vijf gemeenten. Bij de uitvoering van je werkzaamheden werk je nauw samen met de lokale Privacy Officers en de Chief Information Security Officers. Je bent multidisciplinair ingesteld en je adviseert de vijf gemeenten gevraagd en ongevraagd, zodat deze voldoen aan de eisen van wet- en regelgeving. Op lokaal niveau adviseer je op hoofdlijnen en op intergemeentelijk niveau faciliteer je de samenwerking. Tegelijkertijd heb je oog voor uitvoerbaarheid van de overheidstaken in samenhang met de eisen aan gegevensbescherming. Dat vergt kennis van de privacyregelgeving, in combinatie met ICT-kennis en organisatie-ervaring.

Functie-inhoud

Je werkt praktisch toe naar een hoger niveau van gegevensbescherming. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is daarbij de norm.

Wat ga je doen?

  • Het adviserend ondersteunen bij / managen van:

           – bewustwording van gegevensbescherming en AVG,

           – privacy impact analyses van verwerking van persoonsgegevens,

           – opzet registers,

           – procesverbeteringen,

           – oplossen vraagstukken en

           – implementatie privacy beleid op lokaal niveau.

  • Het vroegtijdig identificeren en adresseren van privacy risicos.
  • Het adviseren op (grote) regionale privacy themas.
  • Het organiseren van voorlichting en trainingen binnen de gemeente over privacy gerelateerde onderwerpen.
  • Het toezien op naleving van het gemeentelijke beleid of de verwerker met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.
  • Het fungeren als aanspreekpunt voor inwoners en medewerkers over vraagstukken, klachten en/of incidenten op het gebied van omgang met persoonsgegevens en privacy in brede zin.
  • Het optreden als contactpunt voor de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wat verwachten we van jou?

Voor een goede invulling van deze functie zijn een aantal harde en zachte skills onontbeerlijk. Voor wat betreft de harde skills zijn dit:

  • Academisch gevormd
  • Juridische achtergrond (bestuursrecht met nadruk op privacyrecht) met belangstelling voor informatieveiligheid
  • Ruime aantoonbare ervaring met privacywetgeving, opgedaan bij de overheid
  • (Gewenst: CIPP/E opleiding)
  • Onderzoekskwaliteit (opzetten en uitvoeren van audits)
  • Onafhankelijkheid
  • Overtuigend adviseur en in staat om op goede wijze kennis over te dragen
  • In staat om strategische beleidskeuzes om te zetten in operationele processen.

Competenties

  • Zelfstarter
  • Communicatief
  • Makkelijk kunnen schakelen tussen mensen en tussen organisaties
  • Enthousiast, hulpvaardig en geduldig
  • Gericht op verandering
  • Kunnen omgaan met weerstanden
  • Verbindend, zowel in de gemeenten als tussen de gemeenten.

Ons aanbod

Veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling in een dynamische werkomgeving met korte lijnen en een prettige werksfeer.

Wij bieden een aanstelling voor de duur van een jaar met uitzicht op een vast dienstverband. Afhankelijk van opleiding en ervaring bieden we een salaris van maximaal  5.520,- (functieschaal 12) bruto per maand bij een 36-urige werkweek. Daarnaast krijg je een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% dat je vrij kunt besteden aan de beschikbare doelen, passend bij jouw persoonlijke wensen.

Werkgever

De gemeente Nieuwegein zal als werkgever fungeren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen