Pettenproblematiek sociaal domein

Professionals in het sociaal domein die vanuit meerdere rollen werken, hebben ook te maken met meerdere juridische regimes. En daar schuurt het vaak. Als je informatie hoort in een bepaalde rol, wanneer mag of moet je daar dan wat mee doen in je andere rol(len)?

Vanuit één rol iets moeten, maar vanuit de andere rol juist niet mogen: professionals moeten het soms maar een beetje uitzoeken. Gemeenten en organisaties in het sociaal domein zadelen professionals vaak onbedoeld op met taken die tegengestelde juridische regimes kennen. Dat is op zich niet erg, maar als er geen duidelijkheid over bestaat welk regime wanneer geldt, brengt dat onzekerheid en onderlinge onenigheid met zich mee.

Bestuurders en managers in het sociaal domein hebben nog onvoldoende aandacht voor deze problematiek. Daarom werkt het traject Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy (UPP) van het Programma Sociaal Domein aan een handreiking over deze ‘pettenproblematiek’.

Wat bedoelen we met ‘petten’?

Een voorbeeld. Bij een wijkteam meldt zich een jonge vrouw met een hulpvraag. Om haar belangrijkste zorgen uit de weg te ruimen kan de professional meteen wat dingen regelen. De vrouw is voor nu even geholpen, later wordt gekeken naar wat verder nodig is. Aan de ene kant is hier sprake van een “intake”: een wettelijke taak van de gemeente als onderdeel van de toeleiding naar hulp. Deze verantwoordelijkheid valt onder het beleid en regime van het College van B&W. Tegelijkertijd neemt de professional een besluit (beschikking). Hiermee voert hij of zij hulp uit, die valt onder vrij toegankelijke hulpverlening. Daarvoor geldt een ander wettelijk regime, zoals de jeugdwet, Wmo, participatiewet of WGBO.

Uit dit voorbeeld blijkt hoe de professional bij het dagelijks werk soms handelt namens de gemeente, en soms vanuit de eigen professie als hulpverlener. Hoewel dit voor de hulpvrager niet relevant is, kan de professional in problemen komen omdat niet altijd duidelijk is welke ‘pet’ hij of zij op welk moment op heeft. Professionals in het sociaal domein die vanuit meerdere rollen werken, lopen dagelijks tegen dit probleem op.

Privacy

Voor privacy binnen verschillende domeinen geldt hetzelfde: er kunnen verschillende regels gelden. De jeugdwet kent bijvoorbeeld acht verschillende domeinen. Op dit moment is het vaak onduidelijk welk regime wanneer geldt. UPP is hiermee aan de slag gegaan. Wat doe je als professional als je informatie hoort in een bepaalde rol, en niet weet wat je er in een andere rol mee mag of moet?

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Gemeentelijke privacy: Een blik achter de schermen
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) succesvol in?
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog
Een DPIA uitgevoerd en dan?
Voor gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico geldt dat je een DPIA moet uitvoeren. Maar wat doe je met de uitkomsten van een DPIA en hoe zorg je ervoor dat een DPIA geen eenmalige actie is maar over een bepaalde tijd herhaald wordt?

Meer recente berichten

Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA
Verder lezen
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
Verder lezen
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes
Verder lezen
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten
Verder lezen
Een tip of klacht indienen bij de AP
Verder lezen
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen
Verder lezen
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens
Verder lezen
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring
Verder lezen
Europese Hof houdt onzekerheid over AVG in stand
Verder lezen
Organisatorische inbedding van maatregelen
Verder lezen