Skip to main content

Pettenproblematiek sociaal domein

Professionals in het sociaal domein die vanuit meerdere rollen werken, hebben ook te maken met meerdere juridische regimes. En daar schuurt het vaak. Als je informatie hoort in een bepaalde rol, wanneer mag of moet je daar dan wat mee doen in je andere rol(len)?

Vanuit één rol iets moeten, maar vanuit de andere rol juist niet mogen: professionals moeten het soms maar een beetje uitzoeken. Gemeenten en organisaties in het sociaal domein zadelen professionals vaak onbedoeld op met taken die tegengestelde juridische regimes kennen. Dat is op zich niet erg, maar als er geen duidelijkheid over bestaat welk regime wanneer geldt, brengt dat onzekerheid en onderlinge onenigheid met zich mee.

Bestuurders en managers in het sociaal domein hebben nog onvoldoende aandacht voor deze problematiek. Daarom werkt het traject Uitwisseling Persoonsgegevens en Privacy (UPP) van het Programma Sociaal Domein aan een handreiking over deze ‘pettenproblematiek’.

Wat bedoelen we met ‘petten’?

Een voorbeeld. Bij een wijkteam meldt zich een jonge vrouw met een hulpvraag. Om haar belangrijkste zorgen uit de weg te ruimen kan de professional meteen wat dingen regelen. De vrouw is voor nu even geholpen, later wordt gekeken naar wat verder nodig is. Aan de ene kant is hier sprake van een “intake”: een wettelijke taak van de gemeente als onderdeel van de toeleiding naar hulp. Deze verantwoordelijkheid valt onder het beleid en regime van het College van B&W. Tegelijkertijd neemt de professional een besluit (beschikking). Hiermee voert hij of zij hulp uit, die valt onder vrij toegankelijke hulpverlening. Daarvoor geldt een ander wettelijk regime, zoals de jeugdwet, Wmo, participatiewet of WGBO.

Uit dit voorbeeld blijkt hoe de professional bij het dagelijks werk soms handelt namens de gemeente, en soms vanuit de eigen professie als hulpverlener. Hoewel dit voor de hulpvrager niet relevant is, kan de professional in problemen komen omdat niet altijd duidelijk is welke ‘pet’ hij of zij op welk moment op heeft. Professionals in het sociaal domein die vanuit meerdere rollen werken, lopen dagelijks tegen dit probleem op.

Privacy

Voor privacy binnen verschillende domeinen geldt hetzelfde: er kunnen verschillende regels gelden. De jeugdwet kent bijvoorbeeld acht verschillende domeinen. Op dit moment is het vaak onduidelijk welk regime wanneer geldt. UPP is hiermee aan de slag gegaan. Wat doe je als professional als je informatie hoort in een bepaalde rol, en niet weet wat je er in een andere rol mee mag of moet?

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.

Meer recente berichten

Amerikaans congreslid Tom Emmer fel tegen invoering CBDC
Verder lezen
Weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven, blijkt uit EU enquete
Verder lezen
Microsoft maakt leidinggevenden verantwoordelijk voor cyberbeveiliging
Verder lezen
Gegevens klanten ABN AMRO mogelijk gelekt bij cyberaanval
Verder lezen
49 miljoen klanten getroffen door Dell hack
Verder lezen
Consultatie over cybersecuritywet NIS2 nu van start
Verder lezen
Veel Nederlandse bedrijven voldoen niet aan Europese vereisten voor cybersecurity
Verder lezen
OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden
Verder lezen
Software engineer krijgt taakstraf voor hack Mysteryland
Verder lezen
Nieuwe it wetgeving staat centraal op Cybersec Europe
Verder lezen