Privacy uitdagingen voor gemeenten

Om hun taken goed uit te kunnen voeren verzamelen en verwerken gemeenten veel persoonsgegevens. Soms ook bijzondere of zeer gevoelige persoonsgegevens, over verschillende domeinen verspreid en in verschillende systemen. De impact van privacy wet- en regelgeving zorgt voor uitdagingen voor de gemeentelijke organisatie.

Gemeenten verzamelen en verwerken veel persoonsgegevens. Ze hebben deze gegevens nodig om hun taken te kunnen uitvoeren. Deze taakgebieden (domeinen) verschillen vaak met elkaar en onderlinge uitwisseling van de gegevens tussen domeinen is daarom vaak niet toegestaan en zelfs binnen domeinen bestaan er soms strikte regels.

Gemeenten verwerken daarom van inwoners vaak veel persoonsgegevens, soms ook bijzondere of zeer gevoelige, en over verschillende domeinen verspreid en deze worden dan verwerkt in vaak niet met elkaar corresponderende administratieve systemen. Tegelijkertijd bestaat er archiefwetgeving welke vereist dat de informatie van alle besluiten, inclusief persoonsgegevens, verplicht in een zaaksysteem worden opgeslagen. Toegang tot het zaaksysteem kan echter botsen met de taakstellende wetgeving en/of Avg. Iedere inwoner moet erop kunnen vertrouwen dat gemeenten zorgvuldig met al hun persoonsgegevens omgaan.

Uitdagingen voor gemeenten

De impact van wet- en regelgeving op het vlak van gegevensbescherming en privacy op de gemeentelijke organisatie kan omvangrijk zijn. Reeds georganiseerde processen worden opnieuw bekeken en indien noodzakelijk herzien. Speciale aandacht is vereist voor contractering in de keten van leveranciers. Denk bijvoorbeeld aan de informatiesystemen die primaire processen ondersteunen, dienstverlening rond de jeugdzorg en of de betrokkenheid van een gemeente in een samenwerkingsverband. 

Daarbij is contractering mogelijk in de vorm van verwerking namens de gemeente, maar binnen jeugdzorg en WMO gaat het om inkoop van diensten (zorg) waarbij geen sprake is van verwerking. Zorgaanbieders hebben zelfstandige verantwoordelijkheid (Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) en mogen behandelingsgegevens dan ook niet terugkoppelen naar de gemeente. Hierbij is dan sprake van doorgifte van algemene zorgcliëntgegevens. Wel mag de gemeente van de zorgaanbieder verwachten dat deze zorgvuldig omgaat met de doorgegeven zorgcliëntgegevens overeenkomstig de vereisten uit Avg en de voor de zorg geldende sectorale wetgeving.

Gemeenschappelijke regelingen

Vaak hebben gemeenten taken uitbesteed aan gemeenschappelijke regelingen (GR’en; op basis van juridische titel) en samenwerkingsverbanden (zonder juridische titel). Meestal is er dan sprake van uitbesteding van en of meerdere verwerkingen. Maar soms is een GR zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke en voeren zij een resultaatsverplichting uit (Bijvoorbeeld in de uitvoering van de participatiewet of gemeentelijke belastingwetten). GR’en en samenwerkingen, hoe handig ook in het verleden opgezet, moeten door de komst van de Avg in een ander daglicht worden beschouwd. Plotseling blijkt het gemeentebestuur toch verantwoordelijk en aansprakelijk te zijn voor de uitvoeringsprocessen door de GR’en en samenwerkingen waarbij de oorspronkelijke gedachte was dat die verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid juist buiten de deur waren geplaatst.

Dillema’s

Waarvoor mogen gemeenten de gegevens van mensen gebruiken? Hoe is de bescherming van persoonsgegevens geregeld nu gemeenten nieuwe taken hebben en daardoor meer gegevens van meer mensen verwerken? Wanneer mag het BSN niet worden gebruikt en wanneer moet het worden gebruikt (bijvoorbeeld voor identificatie). Hoe regel ik contractueel de aansprakelijkheden en kostenrisico’s met samenwerkingspartners (bijv. zorg) en IT-leveranciers?

Het plan van aanpak van de Autoriteit Persoonsgegevens bestaat uit een 10-stappenplan. Het gaat om de volgende activiteiten: ‘opstellen privacybeleid, opstellen procedures recht op inzage, aanpassen en beheren van de privacy-overeenkomst(en), inzichtelijk maken van de gegevensverwerkingen en het verplicht aanstellen van een functionaris voor gegevensbescherming (intern of extern)’. Het opzetten van het verwerkingenregister en een incidenten/datalek registratie, uitvoeren van de DPIA’s, data protection by design en by default en het evalueren van het vragen om toestemming bij gegevensverwerking aan betrokkenen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de gemeenteraad bij informatiebeveiliging en privacy
De gemeenteraad heeft een belangrijke rol om er op toe te zien dat informatiebeveiliging en privacybescherming goed wordt geborgd binnen de gemeentelijke organisatie. In deze blog lees je wat die rol inhoudt en welke taken en verantwoordelijkheden daarbij horen.
Gemeentelijke privacy: Een blik achter de schermen
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) succesvol in?
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog

Meer recente berichten

Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA
Verder lezen
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
Verder lezen
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes
Verder lezen
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten
Verder lezen
Een tip of klacht indienen bij de AP
Verder lezen
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen
Verder lezen
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens
Verder lezen
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring
Verder lezen
Europese Hof houdt onzekerheid over AVG in stand
Verder lezen
Organisatorische inbedding van maatregelen
Verder lezen