Skip to main content

De DPIA

Het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment is vaak niet eenvoudig. Daarom wordt er door diverse partijen tooling en tips beschikbaar gesteld om je te ondersteunen. In dit artikel vind je diverse handige tools.

Waarom een DPIA?

Het uitvoeren van een data protection impact assessment (DPIA) is, ook met de komst van de AVG, niet voor iedereen een eenvoudige opdracht. DPIA’s zijn beperkt tot een bepaald domein, auteursrechtelijk beperkt, een commercieel product of vereisen veel kennis. Dat maakt de DPIA tot een luxeproduct. Gegevensbescherming moet niet iets zijn voor grotere bedrijven en consultants, maar bereikbaar en (met name) implementeerbaar zijn voor iedere informatieprofessional, ook voor kleinere bedrijven en ook voor ZZP’ers. Eigenlijk gewoon voor iedereen.

Daarnaast vinden wij dat veel DPIA’s zich teveel richten op de eigen organisatie (‘mag’ het wel en is het goed beschermd?) terwijl de DPIA ook moet gaan over de risico’s voor betrokkenen.

Online uitvoeren

Lees voor het uitvoeren van de DPIA de beschrijving in het document goed door!

Links

Overige bestanden die nuttig zijn bij de voorbereiding op of bij de uitvoering van een DPIA of bij het inrichten van privacy binnen uw organisatie:

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen