Skip to main content

Privacybeleid gemeente Smallingerland

Ook de gemeente Smallingerland vindt het belangrijk dat het omgaan met persoonsgegevens zorgvuldig, rechtmatig en veilig plaats vindt. Lees het hier terug in de uitgangspunten van hun privacybeleid.

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Smallingerland houdende regels omtrent Privacybeleid gemeente Smallingerland

De raad van de gemeente Smallingerland;

Gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);

BESLUIT:

vast te stellen de uitgangspunten privacybeleid.

Inleiding

Op 25 mei 2018 is de Wet Bescherming Persoonsgegevens vervangen door de Algemene Verordening Gegevensbescherming. In de zomer van vorig jaar is gestart met een verkenning wat de invoering van de AVG voor de gemeente Smallingerland betekent. Daarna hebben wij een projectgroep ingesteld die gestart is met de invoering om in ieder geval op 25 mei 2018 op hoofdlijnen klaar te zijn aan de vereisten die de AVG stelt. Voor die datum hadden wij het voornemen om uw raad mee te nemen in de wijzigingen op het gebied van de privacywetgeving door uw raad privacybeleid te laten vaststellen. Dat beleid geeft de uitgangspunten aan waar wij als gemeente Smallingerland minimaal rekening mee moeten houden op het onderwerp privacy. Wij hadden het voornemen om dit beleid voor 25 maart 2018 aan uw raad voor te stellen. In maart van dit jaar heeft de rekenkamercommissie ons een informatieverzoek gedaan voor een Quick Scan Privacy en Informatieveiligheid met daaraan gekoppeld een workshop voor uw raad over dit onderwerp. Zoals bij u bekend hebben wij in overleg met de rekenkamercommissie besloten om na de bevindingen van de rekenkamercommissie dit voorstel aan u voor te leggen. Onze reactie op het rapport van de rekenkamercommissie over de Quick Scan Privacy en Informatieveiligheid hebben wij inmiddels per brief aan uw raad laten weten.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen