Skip to main content

Tips voor veilig e-mailen

Bij 2/3 van de datalekken uit 2018 ging het om persoonsgegevens die aan de verkeerde persoon werden gestuurd. Met deze tips krijg je handvatten om veiliger te e-mailen, waarmee je datalekken voorkomt.

Ken je dat? Dat je op verzend e-mail klikt en ziet dat je de verkeerde ontvanger hebt ingevuld? Of dat je de verkeerde bestanden hebt bijgevoegd? Hopelijk ging het in dat soort gevallen om onschuldige e-mails en bleef de schade beperkt. Maar wat als dat gebeurt bij gevoelige gegevens? Dat je bijvoorbeeld hypotheekgegevens naar de verkeerde klant stuurt? Of dat een jaarrekening zo op straat belandt? 

Dat de voorbeelden hierboven niet uit de lucht gegrepen zijn, werd in de zomer van 2018 nog maar eens goed duidelijk. Een medewerker van het UWV maakte toen per ongeluk namen, burgerservicenummers en andere persoonlijke informatie van 2.400 uitkeringsgerechtigden per e-mail openbaar. Of neem het recentere onderzoek van de Cyberonderzoeksraad, die duizenden e-mails wist te bemachtigen, die door een typefout aan het verkeerde adres werden gestuurd.

Topje van de ijsberg

Volgens cijfers van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn de gevallen van het UWV en de Cyberonderzoeksraad nog maar het topje van de ijsberg. Van de datalekken die in 2018 werden gemeld, ging het in twee derde van de gevallen (63 procent) om persoonsgegevens die aan de verkeerde persoon werden gestuurd. Met een aandeel van 26 procent van de datalekken in het vorige kalenderjaar staat de financiële sector bovendien op de tweede plek van branches waar datalekken werden gemeld. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?
De CISO als strategisch adviseur van het bestuur
De CISO is niet alleen een technische expert, maar vooral een strategisch adviseur die bestuurders helpt digitale risico’s te begrijpen en bestuurlijke keuzes te maken.

Meer recente berichten

Gegevens van Australische burgers uitgelekt via ChatGPT-gebruik door overheid
Verder lezen
De vijf cybergevaren voor de IT-manager
Verder lezen
Sunweb bevestigt datalek, klanten kregen betalingsverzoeken voor hun reis
Verder lezen
Cybercrime treft driekwart Nederlanders, maar lang niet iedereen houdt slimme apparaten up-to-date
Verder lezen
Ziekenhuis Dordrecht ontslaat medewerkers die 1100 dossiers bekeken
Verder lezen
Productielijnen onder aanval: hoe cybercriminelen de maakindustrie gijzelen
Verder lezen
Gen Z vertrouwt socialemediaplatforms bijna net zo veel als overheden bij de verwerking van hun data
Verder lezen
Nieuw beleid versterkt weerbaarheid overheidsketens
Verder lezen
EU-voorzitter Denemarken schrapt stemming over invoering chatcontrole
Verder lezen
Adviescollege ICT: vertrek Buitenlandse Zaken bij SSC-ICT is te riskant
Verder lezen