Skip to main content

Het verwerkingsregister van de AP

AuditConnect heeft het verwerkingsregister van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) opgevraagd en vervolgens ontvangen. In dit artikel analyseren we het verwerkingsregister van de AP. Wat valt op en wat kunnen we ervan leren?

Waarom dit onderzoek?

Eén van aspecten waarin de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) echt vernieuwend is ten opzichte van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het verwerkingsregister. Onder de Wbp moesten organisaties verwerkingen van persoonsgegevens (in bepaalde gevallen) melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, nu moeten organisaties dit zelfstandig registeren in een verwerkingsregister, of in AVG-vaktermen: het register van de verwerkingsactiviteiten. Het opstellen van een compleet register is een lastige opgave, veel organisaties zijn een jaar na 25 mei 2018 nog steeds bezig met de initiële vulling. Over de vorm en inhoud van het verwerkingsregister kan veel gediscussieerd worden: welke extra velden gaan we toevoegen en wat is precies een verwerking? Is dat een handeling op procesniveau of gaat het om taakniveau? Is het afhandelen van een bestelling een verwerking of is het uitprinten van een verzendlabel een verwerking? Heeft het MKB gemiddeld vijf verwerkingen voor HR of twintig?

De AP en de Artikel 29-Werkgroep (thans: European Data Protection Board, EDPB) hebben weinig tot geen richtlijnen gegeven over het verwerkingsregister. De Artikel 29-Werkgoep heeft door middel van een ‘position paper’ enkel uitleg gegeven over de uitzonderingsgronden: wanneer hoeft een organisatie geen verwerkingsregister op te stellen. De AP heeft in november 2018 een vijftal aanbevelingen gedaan na een verkennend onderzoek op dit terrein die zijn uitgevoerd bij dertig organisaties. Het verwerkingsregister van de AP biedt een kans om meer duidelijkheid te krijgen over de interpretatie van de AVG door de AP zelf.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers
Verder lezen
Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens
Verder lezen
Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen