Skip to main content

Het verwerkingsregister van de AP

AuditConnect heeft het verwerkingsregister van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) opgevraagd en vervolgens ontvangen. In dit artikel analyseren we het verwerkingsregister van de AP. Wat valt op en wat kunnen we ervan leren?

Waarom dit onderzoek?

Eén van aspecten waarin de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) echt vernieuwend is ten opzichte van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het verwerkingsregister. Onder de Wbp moesten organisaties verwerkingen van persoonsgegevens (in bepaalde gevallen) melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, nu moeten organisaties dit zelfstandig registeren in een verwerkingsregister, of in AVG-vaktermen: het register van de verwerkingsactiviteiten. Het opstellen van een compleet register is een lastige opgave, veel organisaties zijn een jaar na 25 mei 2018 nog steeds bezig met de initiële vulling. Over de vorm en inhoud van het verwerkingsregister kan veel gediscussieerd worden: welke extra velden gaan we toevoegen en wat is precies een verwerking? Is dat een handeling op procesniveau of gaat het om taakniveau? Is het afhandelen van een bestelling een verwerking of is het uitprinten van een verzendlabel een verwerking? Heeft het MKB gemiddeld vijf verwerkingen voor HR of twintig?

De AP en de Artikel 29-Werkgroep (thans: European Data Protection Board, EDPB) hebben weinig tot geen richtlijnen gegeven over het verwerkingsregister. De Artikel 29-Werkgoep heeft door middel van een ‘position paper’ enkel uitleg gegeven over de uitzonderingsgronden: wanneer hoeft een organisatie geen verwerkingsregister op te stellen. De AP heeft in november 2018 een vijftal aanbevelingen gedaan na een verkennend onderzoek op dit terrein die zijn uitgevoerd bij dertig organisaties. Het verwerkingsregister van de AP biedt een kans om meer duidelijkheid te krijgen over de interpretatie van de AVG door de AP zelf.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen