Privacy Officer Provincie Groningen

Heb jij affiniteit met privacybescherming, kennis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ben je toe aan een mooie nieuwe uitdaging in een dynamische omgeving? Lees dan verder, wellicht is deze vacature wat voor jou!

Waarom hebben we jou nodig?

Voor de verdere implementatie en uitvoering van de AVG binnen de provincie Groningen is een nieuwe functie gecreëerd: Privacy Officer. Gedurende twee jaar krijg je de mogelijkheid om deze pioniersfunctie verder vorm te geven.

Wat ga je doen?

Als provincie moeten we uitvoering geven aan onze wettelijke verplichtingen met betrekking tot privacybescherming en passende technische en organisatorische maatregelen treffen. De (regie op de) uitvoering is belegd bij de Privacy Officer (normfunctie: Senior Beleidsmedewerker A). Als Privacy Officer ben je verantwoordelijk voor het (verder) vormgeven en implementeren van het privacybeleid binnen de provincie en heb je een coördinerende en uitvoerende rol. Je adviseert aan bestuur, management en collega’s. Je zorgt voor bewustwording en bevordert de toepassing van de AVG en ziet toe op de naleving ervan. Je werkt daarbij nauw samen met onder meer de Functionaris Gegevensbescherming, Concernfunctionaris Informatiebeveiliging en de Security Officer.

Je hebt binnen deze functie de volgende taken:

  • Je signaleert, analyseert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen en behoeften op het gebied van privacy.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het privacybeleid en vertaalt deze naar de praktijk.
  • Je bent ervoor verantwoordelijk een relevant in- en extern relatienetwerk op te zetten en te onderhouden.
  • Je zorgt voor bewustwording binnen de organisatie.
  • Je geeft advies en uitleg over de AVG en aanverwante wet- en regelgeving.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en verbeteren van privacy gerelateerde processen binnen de provincie (zoals PIA’s, rechten van betrokkenen, datalekken).
  • Je bent het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van privacy binnen de organisatie.
  • Je bent verantwoordelijk voor het (verder) opstellen en actualiseren van het register van verwerkingen.
  • Je levert ondersteuning bij het afsluiten van verwerkersovereenkomsten.
  • Je begeleidt het opstellen van Privacy Impact Assessments (PIA) en ook de invoering en evaluatie van de maatregelen die voortkomen uit een PIA.
  • Je behandelt AVG verzoeken en bezwaar- en beroepschriften.

Wat neem je mee?

  • Academisch denk- en werkniveau, met een juridische opleiding als achtergrond.
  • Ruime kennis van de AVG en relevante wet – en regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens in brede zin, zowel van Europese als nationale privacywetgeving.
  • Ruime kennis van bestuursrecht en procedures binnen een (overheids)organisatie.
  • Ruime kennis en ervaring op het gebied van gegevensverwerkingsactiviteiten en de bescherming daarvan.
  • Je hebt algemene en actuele kennis op het gebied van informatie- en communicatietechnologie en aantoonbare ervaring en affiniteit met ICT, gegevens- en privacybeveiliging.
  • Kennis en ervaring op het gebied van governance en compliance.
  • Je hebt oog voor detail en bent analytisch en pragmatisch ingesteld.
  • Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en kunt goed omgaan met tegengestelde belangen. Je kunt vooruit kijken, durft een risicoafweging te maken, kunt creatief meedenken en verschuilt je niet op voorhand achter een rechtmatigheidsoordeel, maar houdt indien nodig wel een juridisch rechte rug.
  • Je kunt anderen enthousiasmeren en voor draagvlak zorgen voor een goede naleving van de AVG. Je bent proactief en kunt goed samenwerken met anderen.
  • Je weet als ‘privacy boegbeeld’ met een open en positieve werkwijze de organisatie scherp te houden in de naleving van de privacywetgeving.

De provincie Groningen is jouw werkplek

Jouw vak oefen je uit vanuit ons provinciehuis, aan de voet van de Martinitoren in het hart van de stad Groningen. We werken met ruim 800 collega’s aan de ontwikkeling van onze mooie provincie. Flexibel, samen en gedreven maken we ons hard voor stad en ommelanden.

Je valt formeel onder de afdeling Bestuur, Juridische zaken en Communicatie en bent onderdeel van het team juridische zaken. De afdeling ondersteunt het bestuur, de directie en de organisatie met strategisch advies en uitvoering op het gebied van bestuurlijke vraagstukken, juridische zaken en communicatie.

Wat bieden wij?

  • Een bruto maandsalaris tussen de € 3.840,66 en € 5.486,65 (functieschaal 12) bij een volledig dienstverband. Het precieze bedrag stemmen we af op jouw kennis en ervaring.
  • Een tijdelijke aanstelling van twee jaar, voor 28,8 uren per week (feitelijke werktijd 32 uur per week, inclusief 3,2 uur opbouw ATV).
  • Individueel KeuzeBudget (IKB) van 22,37% bovenop je salaris.
  • Persoonlijk Ontwikkelbudget van € 5.000,- per 5 jaar.

Goed om te weten

  • Solliciteren kan tot en met 30 juni 2019.
  • Voor deze functie heb je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.
  • Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

10 veelgemaakte fouten bij het configureren, beheren en beveiligen van systemen
Tien veelgemaakte fouten bij het configureren, beheren en beveiligen van systemen zorgen ervoor dat cybercriminelen nog altijd weten in te breken bij organisaties en toegang krijgen tot netwerken en data. Welke tien fouten zijn dit en hoe kan je deze aanpakken? Je leest het in deze blog!
Wat zijn mijn plichten als verwerkingsverantwoordelijke?
Als gemeente ben je in veel gevallen verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die je verwerkt. Wanneer je verwerkersverantwoordelijke bent, horen hier een aantal plichten bij. Welke dit zijn, lees je in deze blog.
Wachtwoorden beheren? Gebruik een wachtwoordmanager!
De BIO schrijft voor dat gemeenten een wachtwoordmanager beschikbaar moeten stellen aan hun medewerkers. Maar wat is een wachtwoordmanager nu precies? Wat zijn de voordelen? En hoe veilig zijn ze? Je leest het in deze blog!

Meer recente berichten

De ethiek van slimme steden
Verder lezen
Informatiemanagement op school, het belang van informatiebeveiliging en privacy
Verder lezen
Ransomware en malware steeds meer gebruikt in aanloop naar fysieke oorlog
Verder lezen
Handreiking AT helpt bij voorbereiding op telecom of IT uitval
Verder lezen
Geen camera s in Park16hoven, D66: privacy, privacy, privacy
Verder lezen
AP waarschuwt WK gangers voor Qatarese apps
Verder lezen
Cyber Sessions The time is now
Verder lezen
Een hack volledig uitsluiten is niet te doen
Verder lezen
Kaag: digitale euro is er voorlopig nog niet, voorwaarden privacy belangrijk
Verder lezen
iCloud voor Windows heeft enorm privacy probleem
Verder lezen