Privacy Officer Provincie Groningen

Heb jij affiniteit met privacybescherming, kennis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ben je toe aan een mooie nieuwe uitdaging in een dynamische omgeving? Lees dan verder, wellicht is deze vacature wat voor jou!

Waarom hebben we jou nodig?

Voor de verdere implementatie en uitvoering van de AVG binnen de provincie Groningen is een nieuwe functie gecreëerd: Privacy Officer. Gedurende twee jaar krijg je de mogelijkheid om deze pioniersfunctie verder vorm te geven.

Wat ga je doen?

Als provincie moeten we uitvoering geven aan onze wettelijke verplichtingen met betrekking tot privacybescherming en passende technische en organisatorische maatregelen treffen. De (regie op de) uitvoering is belegd bij de Privacy Officer (normfunctie: Senior Beleidsmedewerker A). Als Privacy Officer ben je verantwoordelijk voor het (verder) vormgeven en implementeren van het privacybeleid binnen de provincie en heb je een coördinerende en uitvoerende rol. Je adviseert aan bestuur, management en collega’s. Je zorgt voor bewustwording en bevordert de toepassing van de AVG en ziet toe op de naleving ervan. Je werkt daarbij nauw samen met onder meer de Functionaris Gegevensbescherming, Concernfunctionaris Informatiebeveiliging en de Security Officer.

Je hebt binnen deze functie de volgende taken:

  • Je signaleert, analyseert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over risico’s, ontwikkelingen en behoeften op het gebied van privacy.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het privacybeleid en vertaalt deze naar de praktijk.
  • Je bent ervoor verantwoordelijk een relevant in- en extern relatienetwerk op te zetten en te onderhouden.
  • Je zorgt voor bewustwording binnen de organisatie.
  • Je geeft advies en uitleg over de AVG en aanverwante wet- en regelgeving.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en verbeteren van privacy gerelateerde processen binnen de provincie (zoals PIA’s, rechten van betrokkenen, datalekken).
  • Je bent het aanspreekpunt voor vragen op het gebied van privacy binnen de organisatie.
  • Je bent verantwoordelijk voor het (verder) opstellen en actualiseren van het register van verwerkingen.
  • Je levert ondersteuning bij het afsluiten van verwerkersovereenkomsten.
  • Je begeleidt het opstellen van Privacy Impact Assessments (PIA) en ook de invoering en evaluatie van de maatregelen die voortkomen uit een PIA.
  • Je behandelt AVG verzoeken en bezwaar- en beroepschriften.

Wat neem je mee?

  • Academisch denk- en werkniveau, met een juridische opleiding als achtergrond.
  • Ruime kennis van de AVG en relevante wet – en regelgeving omtrent de bescherming van persoonsgegevens in brede zin, zowel van Europese als nationale privacywetgeving.
  • Ruime kennis van bestuursrecht en procedures binnen een (overheids)organisatie.
  • Ruime kennis en ervaring op het gebied van gegevensverwerkingsactiviteiten en de bescherming daarvan.
  • Je hebt algemene en actuele kennis op het gebied van informatie- en communicatietechnologie en aantoonbare ervaring en affiniteit met ICT, gegevens- en privacybeveiliging.
  • Kennis en ervaring op het gebied van governance en compliance.
  • Je hebt oog voor detail en bent analytisch en pragmatisch ingesteld.
  • Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en kunt goed omgaan met tegengestelde belangen. Je kunt vooruit kijken, durft een risicoafweging te maken, kunt creatief meedenken en verschuilt je niet op voorhand achter een rechtmatigheidsoordeel, maar houdt indien nodig wel een juridisch rechte rug.
  • Je kunt anderen enthousiasmeren en voor draagvlak zorgen voor een goede naleving van de AVG. Je bent proactief en kunt goed samenwerken met anderen.
  • Je weet als ‘privacy boegbeeld’ met een open en positieve werkwijze de organisatie scherp te houden in de naleving van de privacywetgeving.

De provincie Groningen is jouw werkplek

Jouw vak oefen je uit vanuit ons provinciehuis, aan de voet van de Martinitoren in het hart van de stad Groningen. We werken met ruim 800 collega’s aan de ontwikkeling van onze mooie provincie. Flexibel, samen en gedreven maken we ons hard voor stad en ommelanden.

Je valt formeel onder de afdeling Bestuur, Juridische zaken en Communicatie en bent onderdeel van het team juridische zaken. De afdeling ondersteunt het bestuur, de directie en de organisatie met strategisch advies en uitvoering op het gebied van bestuurlijke vraagstukken, juridische zaken en communicatie.

Wat bieden wij?

  • Een bruto maandsalaris tussen de € 3.840,66 en € 5.486,65 (functieschaal 12) bij een volledig dienstverband. Het precieze bedrag stemmen we af op jouw kennis en ervaring.
  • Een tijdelijke aanstelling van twee jaar, voor 28,8 uren per week (feitelijke werktijd 32 uur per week, inclusief 3,2 uur opbouw ATV).
  • Individueel KeuzeBudget (IKB) van 22,37% bovenop je salaris.
  • Persoonlijk Ontwikkelbudget van € 5.000,- per 5 jaar.

Goed om te weten

  • Solliciteren kan tot en met 30 juni 2019.
  • Voor deze functie heb je een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.
  • Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern uitgezet.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de OR bij privacy op de werkvloer
De ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol in een organisatie, ook op het gebied van privacy op de werkvloer.
Het belang van patchmanagement
Als we het hebben over informatiebeveiliging, komen de termen patches en patchmanagementproces vaak voorbij. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? Waarom is patchmanagement zo belangrijk? En hoe richt je zo’n proces dan in? In deze blog lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.

Meer recente berichten

BoF: Gemeenten hebben AVG basis nog steeds niet op orde
Verder lezen
Incidentresponsplan Ransomware
Verder lezen
Nederlandse datacenters en DNS providers krijgen zorg en meldplicht
Verder lezen
Nederlandse gemeenten sturen onbewust data naar VS
Verder lezen
Overheden kunnen elkaar straks waarschuwen over criminele praktijken
Verder lezen
Wat hebben we geleerd van cyberaanvallen op kritieke infrastructuur?
Verder lezen
NCTV: Risico op ontwrichting groter door scheefgroei dreiging en weerbaarheid
Verder lezen
Een op de vijf IT beslissers heeft weinig vertrouwen in databescherming en privacy van de cloud
Verder lezen
Beschermt de Autoriteit Persoonsgegevens privacy, of verstoort ze de vrije markt?
Verder lezen
Het is geen keuze, beveilig die digitale ramen
Verder lezen