Voorlichting RvS over rol gemeente bij aanpak ondermijning
Regioburgemeesters stellen dat nieuwe wetgeving noodzakelijk is om de slagkracht bij aanpak van ondermijning te vergroten. Onder meer door de grondslag voor uitwisseling van persoonsgegevens te verstevigen. De minister van JenV heeft advies gevraagd aan de Raad van State.
Bij brief van 23 augustus 2018 heeft de Minister van Justitie en Veiligheid op de voet van artikel 21a, eerste lid, van de Wet op de Raad van State aan de Afdeling advisering van de Raad van State gevraagd haar van voorlichting te dienen over de rol van gemeenten in de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijning.
Samenvatting van de voorlichting
De minister van Justitie en Veiligheid heeft de Afdeling advisering gevraagd hem voorlichting te geven over de rol van gemeenten in de aanpak van ondermijning. In een “Proeve van wetgeving” stellen de regioburgemeesters dat nieuwe wetgeving noodzakelijk is om de slagkracht van de bestuurlijke aanpak van ondermijning te vergroten. Zij stellen dat in de openbare-ordetaak van de burgemeester zoals geregeld in de Gemeentewet moet worden vastgelegd dat hij ook verantwoordelijk is voor “het voorkomen en bestrijden van criminele activiteiten”. Hiermee wordt onder meer een steviger grondslag gecreëerd voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen gemeentelijke diensten en instellingen. Het verzoek om voorlichting aan de Afdeling advisering heeft uitdrukkelijk ook daarop betrekking.
De vragen van de minister zijn:
A. Kan een uitbreiding van de rol van gemeenten op het terrein van de bestrijding van ondermijning worden ingepast in het huidige staatsbestel? Hoe verhoudt de (gewenste) rol van gemeenten zich tot de bevoegdheidsverdeling tussen het openbaar bestuur enerzijds en de opsporings- en vervolgingsautoriteiten anderzijds? Indien de eerste vraag positief kan worden beantwoord, langs welke weg kan dit worden vormgegeven?
B. Kan (intensievere) persoonsgegevensuitwisseling door gemeenten bij de aanpak van ondermijning zodanig (wettelijk) worden vormgegeven dat deze verenigbaar is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? In het bijzonder gaat het om de vraag of een algemene taak zoals hiervoor omschreven [d.w.z. het vastleggen van het voorkomen en bestrijden van criminele activiteiten in de openbare-orde taak, red.] voldoet aan het welbepaaldheidsvereiste van de AVG. En zo ja, langs welke weg kan dit worden vormgegeven?
De twee vragen zijn nauw met elkaar verbonden; de rechtmatigheid van de gegevensuitwisseling hangt in belangrijke mate af van de taken en bevoegdheden van de gemeente en in het bijzonder de burgemeester en de mate waarin deze taken voldoende kunnen worden bepaald. Niettemin worden met het oog op de overzichtelijkheid beide vragen in de voorlichting afzonderlijk behandeld.
Verder lezen bij de bron- Brabantse Datawerkplaats leidt tot betere gegevensuitwisseling - 16 mei 2025
- Onderwijs tegen kabinetsplan cyberveiligheid - 16 mei 2025
- EU verleent VK uitzonderlijke verlenging voor data-uitwisseling - 15 mei 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Brabantse Datawerkplaats leidt tot betere gegevensuitwisseling | Verder lezen | |
Onderwijs tegen kabinetsplan cyberveiligheid | Verder lezen | |
EU verleent VK uitzonderlijke verlenging voor data-uitwisseling | Verder lezen | |
Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025 | Verder lezen | |
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen | Verder lezen | |
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten | Verder lezen | |
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam | Verder lezen | |
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken | Verder lezen | |
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar? | Verder lezen | |
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie | Verder lezen |