Skip to main content

De Buddy-app: financiële vriend bij geldzorgen, of digitale snuffelaar?

De Buddy-app is een nieuwe manier van budgetbeheer voor mensen met geldproblemen of een risico daarop.  Hij heeft inzage in de bankgegevens van de gebruiker, berekent hoeveel die heeft om van te leven en waarschuwt als er te veel geld wordt uitgegeven. Maar hoe veilig is je geldverkeer bij deze app met vergaande bevoegdheden?

“Hoi Marieke, je inkomen is gestegen. Je hebt nog maar recht op 160 euro huurtoeslag. Ik heb het direct doorgegeven aan de belastingdienst, zodat je later niet ineens een naheffing krijgt.”

Dit is geen bericht van een financieel hulpverlener van vlees en bloed, maar een chatbericht van de Buddy-app die wordt gevoed door kunstmatige intelligentie. Een app met vergaande bevoegdheden, die diep in het privéleven van mensen zal binnendringen. Die inzage heeft in de bankgegevens van de gebruiker. Die berekent op welke toeslagen ze recht hebben en hoe veel geld er over blijft om van te leven. Die waarschuwt als iemand te veel geld uitgeeft. En dus ook een chatfunctie heeft.

Deze nieuwe manier van budgetbeheer voor mensen met geldproblemen of een risico daarop, wordt donderdag gepresenteerd door acht wethouders van de deelnemende gemeenten. Of het een succes wordt, hangt af van één cruciale vraag: durven mensen hun meest vertrouwelijke financiële gegevens over te dragen aan een app?  Dat willen de deelnemende gemeenten – onder meer Rotterdam, Den Haag, Almere, Enschede en Maastricht – de komende maanden gaan onderzoeken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet
Verder lezen
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen