Gemeenten, wees trots op privacyvriendelijkheid

Een bekende valkuil voor gemeenten is dat de omgang met persoonsgegevens wordt aangevlogen via de juridische route, oftewel: “Dat mag (niet) van de AVG”. Er wordt strikt gekeken aan welke minimale wettelijke vereisten dient te worden voldaan. Op deze wijze wordt het nagenoeg onmogelijk om privacy in het DNA van de organisatie te krijgen. Het blijft immers wéér zo’n wet die in de weg staat van het werk.
Terwijl gemeenten juist de kans hebben om trots te handelen vanuit de bedoeling van de AVG: optimale, gebruiksvriendelijke dienstverlening bieden waarbij de burger, mede door een transparante houding van gemeenten, kan vertrouwen op een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens.
Gemeenten zouden moeten (willen) toewerken naar ‘Privacy by Design’ (PbD), het zodanig vormgeven van processen en diensten dat in de eerste plaats privacy is gewaarborgd. Een gemeentespecifieke invulling van PbD leidt o.a. tot de volgende drie onderwerpen: samenwerken, ontwerpen en informeren.
Samenwerken
Vanwege de hoeveelheid en verscheidenheid aan gemeentelijke taken beschikken zij over veel (gevoelige) persoonsgegevens van inwoners. Het beheren van al deze gegevens is geen sinecure. Hoe je dit aanpakt? De sleutel zit in samen organiseren: samenwerking binnen de gemeente en met andere gemeenten:
- Ga met privacy en security officers, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en (met name) ook niet-privacyspecialisten aan tafel om over privacy te brainstormen. Welke signalen hebben andere afdelingen opgepikt en is er overlap? Als bijvoorbeeld blijkt dat het team burgerzaken regelmatig te maken krijgt met de rechten van betrokkenen kunnen ervaringen worden gedeeld, waardoor verzoeken bij andere afdelingen efficiënter kunnen worden afgehandeld.
- Zoek actief samenwerking op met andere gemeenten. De gelijkheid aan taken en processen bieden een bijna ongekend samenwerkingsvoordeel. De kennisuitwisseling die daardoor kan ontstaan helpt om privacyvraagstukken beter en sneller op te pakken. Een vraag over cliënttevredenheidsonderzoeken en of, en zo ja, hoe daarvoor NAW-gegevens kunnen worden gebruikt. Grote kans dat een andere gemeente al een werkbare methode ervoor heeft.
- Vraag het ook eens aan een inwoner. Wat wil deze weten, wat heeft hij/zij nodig? Op het gebied van het sociaal domein is bijvoorbeeld de WMO cliëntenraad een goed moment om privacy op de agenda te zetten.
- Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal - 27 juni 2025
- Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen? - 27 juni 2025
- AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik - 26 juni 2025
Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal | Verder lezen | |
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen? | Verder lezen | |
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik | Verder lezen | |
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen | Verder lezen | |
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones | Verder lezen | |
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk | Verder lezen | |
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo | Verder lezen | |
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie | Verder lezen | |
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms | Verder lezen | |
EU-wetgevingsmonitor staat live | Verder lezen |