Skip to main content

Grip op informatiebeveiliging: Deel 1

Bij organisaties die moeite hebben met het op orde krijgen van informatiebeveiliging, is er mogelijk sprake van een eenzijdige benadering van het onderwerp. Er wordt vooral vanuit een technische invalshoek naar gekeken, wat het extra lastig maakt om er aandacht voor te krijgen vanuit de directie.

In deze serie van drie blogs geef ik mijn kijk op hoe informatiebeveiliging op een efficiënte manier benaderd kan worden en hoe je dit onderwerp op de juiste wijze met de directie kan bespreken. In deze serie beschrijf ik de volgende onderwerpen:

  1. Informatiemanagement als noodzakelijke basis voor informatiebeveiliging.
  2. Het spel van vraag en aanbod rondom informatieverwerking.
  3. Het juiste gesprek met directieleden en afdelingsmanagers.

Informatiemanagement als noodzakelijke basis voor informatiebeveiliging

Het vinden van een goede aanpak voor informatiebeveiliging is niet altijd eenvoudig. De digitale wereld is complex en daarin je weg vinden vraagt kennis en ervaring. Om informatiebeveiliging en hoe je dat kunt inbedden in een organisatie beter te kunnen begrijpen gaan we eerst terug naar de basis. We laten het woord beveiliging in informatiebeveiliging voor nu even weg en we gaan kijken naar waar het om draait: informatie.

Voor alles geldt dat als je er grip op wilt krijgen, je er eerst zicht op moet hebben. Zo hebben we voor de financiën de boekhouding, voor het personeel het personeelsbestand, voor de productie de productieplanning, enzovoorts. Voor deze zaken hebben we ook meestal een manager. Een CFO – welke zelfs in de directie zit, want geld vinden we heel belangrijk – een P&O-manager, hoofd productie, hoofd bedrijfsvoering, etc. En deze managers zijn er, omdat de bedrijfsmiddelen waarvoor zij verantwoordelijk zijn, belangrijk zijn voor de organisatie. Want stel dat de helft van het geld weg is. Of de helft van je personeel ziek is of er vandoor gaat? Of de helft van je voorraden is weg of de helft van je productiestraat ligt eruit. Dan heb je als organisatie een serieus probleem.

Maar hoe zit dat met informatie? Wat als de helft van je fileserver weg is, de helft van al je e-mails, je klantenbestand, je boekhouding? Heb je dan óók niet een groot probleem? Vraag nu jezelf af: wie beheert in mijn organisatie al die informatie? En heeft je organisatie eigenlijk wel voldoende zicht op alle bedrijfsinformatie, net zoveel als op financiën en personeel?

En nu je toch bezig bent met jezelf vragen te stellen over informatie, waar bevindt die informatie zich precies? Wie is verantwoordelijk voor die informatie? Wie heeft toegang tot die informatie? Met welke andere systemen wordt deze informatie uitgewisseld, hoe gebeurt dat dan en hoe vaak? Als de antwoorden op al deze vragen niet eenvoudig te geven zijn, hoe zeker kun je er dan van zijn dat deze informatie goed beveiligd is?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen