Skip to main content

Privacy beleidskader

Voor u ligt het privacy beleidskader van de gemeente Kerkrade. Dit document is opgesteld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit zowel de organisatie als de wetgeving naar een verantwoord gebruik van persoonsgegevens van de inwoners van de gemeente.

Het doel van dit beleidskader is om een stevige basis te leggen voor de bescherming van persoonsgegevens1, waarbij de nadruk ligt op de implementatie van privacy binnen de gemeentelijke organisatie middels generiek vastgestelde managementafspraken welke moeten worden nagekomen in alle gevallen dat persoonsgegevens worden verwerkt2. Bij het opstellen van dit privacy beleidskader is van de huidige heersende privacywet- en regelgeving gebruikt gemaakt als uitgangspunt, waarbij alle aspecten die van toepassing zijn op de gemeentelijke organisatie zijn uitgelicht.

Bij het schrijven van dit document is bewust getracht om de wetgeving niet letterlijk te kopiëren, maar dit te vertalen naar minder juridisch jargon. Op enkele punten bleken de wettelijke kaders echter dusdanig complex, dat bij de interpretaties die gedaan zijn een verwijzing naar het wetsartikel, waarop deze zijn gebaseerd, noodzakelijk werd geacht om toch een volledig beeld te geven.

Hoewel dit privacy beleidskader dient als praktisch handvat bij vraagstukken omtrent privacy en persoonsgegevensbescherming, is elke situatie waarin dit onderwerp aan bod komt anders. Het advies is dan ook om altijd de privacybeheerder binnen de specifieke sector/vakafdeling te raadplegen bij al dan niet complexe situaties.

Op basis van dit privacy beleidskader is een “privacy implementatieplan2018-2019 ” uitgewerkt waarin specifieke AVG verplichtingen aan bod komen en de jaarlijkse actiepunten concreet zijn beschreven om zo spoedig als mogelijk te komen tot een gemeentelijke bedrijfsvoering te komen die AVG proof is.

Opgemerkt moet wel worden dat beide documenten onderhevig kunnen zijn aan veranderingen, gelet op de voortvarende c.q. snelle ontwikkeling op het gebied van privacy. Aanbevolen wordt dan ook om periodiek (jaarlijks) een evaluatie uit te voeren en daar waar nodig aanpassingen te verrichten om de daadwerkelijke (jaarlijkse) actuele stand van zaken weer te geven.

Er is vertrouwen dat beide documenten als een gedegen basis dienen voor niet alleen het welslagen van de na te komen wettelijke verplichtingen, maar tevens voor een behoorlijke en terdege gemeentelijke dienstverlening, waarbij oog is voor de bescherming van de persoonlijk levenssfeer van de inwoners van de gemeente.

Leeswijzer

In het privacy beleidskader worden in navolging op de algemene uitgangspunten, aandacht besteedt aan de verantwoordelijkheden en het benodigde privacy management. De essentieel benodigde cultuurverandering en bewustwording komen aan bod in hoofdstuk 4 en in hoofdstuk 5 komen de operationele uitgangspunten aan bod. Naast de legitimiteit van verwerkingen, de mogelijke grondslagen voor een verwerkingsactiviteit en de vereiste transparantie hieromtrent, komen onder andere tevens pseudonimiseren, profilering en de rechten van betrokkenen, het proces(ontwerp-)plan en de meldplicht datalekken ter sprake. De planning & controll cyclus van privacy komt aan bod in hoofdstuk 6 en in

hoofdstuk 7 worden de risico’s en gevolgen aangegeven indien het privacy beleidskader door de gemeentelijke organisatie niet wordt nageleefd.

Het onderwerp beveiliging heeft een eigen beleid, genaamd “informatiebeveiligingsbeleid”, waardoor er in dit privacy beleidskader enkel de samenhang tussen de onderwerpen wordt beschreven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.

Meer recente berichten

Microsoft maakt leidinggevenden verantwoordelijk voor cyberbeveiliging
Verder lezen
Gegevens klanten ABN AMRO mogelijk gelekt bij cyberaanval
Verder lezen
49 miljoen klanten getroffen door Dell hack
Verder lezen
Consultatie over cybersecuritywet NIS2 nu van start
Verder lezen
Veel Nederlandse bedrijven voldoen niet aan Europese vereisten voor cybersecurity
Verder lezen
OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden
Verder lezen
Software engineer krijgt taakstraf voor hack Mysteryland
Verder lezen
Nieuwe it wetgeving staat centraal op Cybersec Europe
Verder lezen
CompTIA meet verandering in cybersecurity aanpak in de Benelux
Verder lezen
150 duizend cv s op straat bij datalek UWV
Verder lezen