Skip to main content

Privacy beleidskader

Voor u ligt het privacy beleidskader van de gemeente Kerkrade. Dit document is opgesteld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit zowel de organisatie als de wetgeving naar een verantwoord gebruik van persoonsgegevens van de inwoners van de gemeente.

Het doel van dit beleidskader is om een stevige basis te leggen voor de bescherming van persoonsgegevens1, waarbij de nadruk ligt op de implementatie van privacy binnen de gemeentelijke organisatie middels generiek vastgestelde managementafspraken welke moeten worden nagekomen in alle gevallen dat persoonsgegevens worden verwerkt2. Bij het opstellen van dit privacy beleidskader is van de huidige heersende privacywet- en regelgeving gebruikt gemaakt als uitgangspunt, waarbij alle aspecten die van toepassing zijn op de gemeentelijke organisatie zijn uitgelicht.

Bij het schrijven van dit document is bewust getracht om de wetgeving niet letterlijk te kopiëren, maar dit te vertalen naar minder juridisch jargon. Op enkele punten bleken de wettelijke kaders echter dusdanig complex, dat bij de interpretaties die gedaan zijn een verwijzing naar het wetsartikel, waarop deze zijn gebaseerd, noodzakelijk werd geacht om toch een volledig beeld te geven.

Hoewel dit privacy beleidskader dient als praktisch handvat bij vraagstukken omtrent privacy en persoonsgegevensbescherming, is elke situatie waarin dit onderwerp aan bod komt anders. Het advies is dan ook om altijd de privacybeheerder binnen de specifieke sector/vakafdeling te raadplegen bij al dan niet complexe situaties.

Op basis van dit privacy beleidskader is een “privacy implementatieplan2018-2019 ” uitgewerkt waarin specifieke AVG verplichtingen aan bod komen en de jaarlijkse actiepunten concreet zijn beschreven om zo spoedig als mogelijk te komen tot een gemeentelijke bedrijfsvoering te komen die AVG proof is.

Opgemerkt moet wel worden dat beide documenten onderhevig kunnen zijn aan veranderingen, gelet op de voortvarende c.q. snelle ontwikkeling op het gebied van privacy. Aanbevolen wordt dan ook om periodiek (jaarlijks) een evaluatie uit te voeren en daar waar nodig aanpassingen te verrichten om de daadwerkelijke (jaarlijkse) actuele stand van zaken weer te geven.

Er is vertrouwen dat beide documenten als een gedegen basis dienen voor niet alleen het welslagen van de na te komen wettelijke verplichtingen, maar tevens voor een behoorlijke en terdege gemeentelijke dienstverlening, waarbij oog is voor de bescherming van de persoonlijk levenssfeer van de inwoners van de gemeente.

Leeswijzer

In het privacy beleidskader worden in navolging op de algemene uitgangspunten, aandacht besteedt aan de verantwoordelijkheden en het benodigde privacy management. De essentieel benodigde cultuurverandering en bewustwording komen aan bod in hoofdstuk 4 en in hoofdstuk 5 komen de operationele uitgangspunten aan bod. Naast de legitimiteit van verwerkingen, de mogelijke grondslagen voor een verwerkingsactiviteit en de vereiste transparantie hieromtrent, komen onder andere tevens pseudonimiseren, profilering en de rechten van betrokkenen, het proces(ontwerp-)plan en de meldplicht datalekken ter sprake. De planning & controll cyclus van privacy komt aan bod in hoofdstuk 6 en in

hoofdstuk 7 worden de risico’s en gevolgen aangegeven indien het privacy beleidskader door de gemeentelijke organisatie niet wordt nageleefd.

Het onderwerp beveiliging heeft een eigen beleid, genaamd “informatiebeveiligingsbeleid”, waardoor er in dit privacy beleidskader enkel de samenhang tussen de onderwerpen wordt beschreven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.

Meer recente berichten

Gemeenten vrezen problemen met nieuwe Archiefwet
Verder lezen
Europese database voor kwetsbaarheden: leuk, maar link
Verder lezen
AP voert steekproeven uit onder gemeenten
Verder lezen
Chinese hackers misbruiken SAP-kwetsbaarheid
Verder lezen
Nederlands Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming is actief
Verder lezen
Zorgen over decentraal hosten verkiezingsuitslagen
Verder lezen
Privacyexperts vrezen dat Brussel met nieuw plan encryptie ondermijnt
Verder lezen
SANS: top-5 opkomende cyberaanvalstechnieken in 2025
Verder lezen
Biometrische gegevens en gezichts niet samen in register
Verder lezen
Ook Utrecht wil minderen met Amerikaanse tech
Verder lezen