Privacy beleidskader

Voor u ligt het privacy beleidskader van de gemeente Kerkrade. Dit document is opgesteld naar aanleiding van de groeiende vraag vanuit zowel de organisatie als de wetgeving naar een verantwoord gebruik van persoonsgegevens van de inwoners van de gemeente.

Het doel van dit beleidskader is om een stevige basis te leggen voor de bescherming van persoonsgegevens1, waarbij de nadruk ligt op de implementatie van privacy binnen de gemeentelijke organisatie middels generiek vastgestelde managementafspraken welke moeten worden nagekomen in alle gevallen dat persoonsgegevens worden verwerkt2. Bij het opstellen van dit privacy beleidskader is van de huidige heersende privacywet- en regelgeving gebruikt gemaakt als uitgangspunt, waarbij alle aspecten die van toepassing zijn op de gemeentelijke organisatie zijn uitgelicht.

Bij het schrijven van dit document is bewust getracht om de wetgeving niet letterlijk te kopiëren, maar dit te vertalen naar minder juridisch jargon. Op enkele punten bleken de wettelijke kaders echter dusdanig complex, dat bij de interpretaties die gedaan zijn een verwijzing naar het wetsartikel, waarop deze zijn gebaseerd, noodzakelijk werd geacht om toch een volledig beeld te geven.

Hoewel dit privacy beleidskader dient als praktisch handvat bij vraagstukken omtrent privacy en persoonsgegevensbescherming, is elke situatie waarin dit onderwerp aan bod komt anders. Het advies is dan ook om altijd de privacybeheerder binnen de specifieke sector/vakafdeling te raadplegen bij al dan niet complexe situaties.

Op basis van dit privacy beleidskader is een “privacy implementatieplan2018-2019 ” uitgewerkt waarin specifieke AVG verplichtingen aan bod komen en de jaarlijkse actiepunten concreet zijn beschreven om zo spoedig als mogelijk te komen tot een gemeentelijke bedrijfsvoering te komen die AVG proof is.

Opgemerkt moet wel worden dat beide documenten onderhevig kunnen zijn aan veranderingen, gelet op de voortvarende c.q. snelle ontwikkeling op het gebied van privacy. Aanbevolen wordt dan ook om periodiek (jaarlijks) een evaluatie uit te voeren en daar waar nodig aanpassingen te verrichten om de daadwerkelijke (jaarlijkse) actuele stand van zaken weer te geven.

Er is vertrouwen dat beide documenten als een gedegen basis dienen voor niet alleen het welslagen van de na te komen wettelijke verplichtingen, maar tevens voor een behoorlijke en terdege gemeentelijke dienstverlening, waarbij oog is voor de bescherming van de persoonlijk levenssfeer van de inwoners van de gemeente.

Leeswijzer

In het privacy beleidskader worden in navolging op de algemene uitgangspunten, aandacht besteedt aan de verantwoordelijkheden en het benodigde privacy management. De essentieel benodigde cultuurverandering en bewustwording komen aan bod in hoofdstuk 4 en in hoofdstuk 5 komen de operationele uitgangspunten aan bod. Naast de legitimiteit van verwerkingen, de mogelijke grondslagen voor een verwerkingsactiviteit en de vereiste transparantie hieromtrent, komen onder andere tevens pseudonimiseren, profilering en de rechten van betrokkenen, het proces(ontwerp-)plan en de meldplicht datalekken ter sprake. De planning & controll cyclus van privacy komt aan bod in hoofdstuk 6 en in

hoofdstuk 7 worden de risico’s en gevolgen aangegeven indien het privacy beleidskader door de gemeentelijke organisatie niet wordt nageleefd.

Het onderwerp beveiliging heeft een eigen beleid, genaamd “informatiebeveiligingsbeleid”, waardoor er in dit privacy beleidskader enkel de samenhang tussen de onderwerpen wordt beschreven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het belang van patchmanagement
Als we het hebben over informatiebeveiliging, komen de termen patches en patchmanagementproces vaak voorbij. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? Waarom is patchmanagement zo belangrijk? En hoe richt je zo’n proces dan in? In deze blog lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.
Implementatie van BCM – voorkomen is beter dan genezen
Om te voorkomen dat je kritische bedrijfsprocessen stilvallen, is het slim om potentiële bedreigingen vroegtijdig in kaart te brengen en een inschatting te maken van het effect van elke bedreiging op deze kritische processen. Dit proces noemen we ook wel Bedrijfs Continuïteits Management (BCM) of Bedrijfscontinuïteit. Maar hoe ga je hier mee aan de slag?

Meer recente berichten

Datahonger Chinese overheid groter dan gedacht
Verder lezen
Zwak beleid veroorzaakt cyberaanval op gemeente Buren
Verder lezen
Aanpak digitale veiligheid Gelderse gemeenten gelanceerd
Verder lezen
NSO Group: Ten minste vijf Europese landen gebruiken Pegasus
Verder lezen
Microsoft stopt met gezichtsherkenningsanalyse wegens privacyzorgen
Verder lezen
CISO Rijk Aart Jochem: Sturen op informatiebeveiliging
Verder lezen
NCSC geeft tips over response bij ransomware aanval
Verder lezen
Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU wallet
Verder lezen
Noordenvelders geven meer prioriteit aan privacy
Verder lezen
Gemeenten: groot verschil tussen fysieke en digitale veiligheid
Verder lezen