AFM: hier moet ‘informatiebeveiliging’ accountants aan voldoen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft zijn Principes voor Informatiebeveiliging gepubliceerd. Die gaan over de vraag hoe financiële ondernemingen en accountantsorganisaties met informatiebeveiliging moeten omgaan.

Verdere digitalisering

De beheersing van informatiebeveiligingsrisico’s wordt steeds belangrijker door de digitalisering van de samenleving. De AFM verwacht dat accountants en financiële dienstverleners passende maatregelen treffen om de continuïteit en betrouwbaarheid van hun IT en de informatie(voorziening) te waarborgen en de gevolgen van eventuele beveiligingsincidenten te beperken.

11 principes

De AFM heeft elf principes voor informatiebeveiliging gedefinieerd. De basis van informatiebeveiliging wordt gevormd door beleid, governance en het identificeren van dreigingen en beoordelen van risico’s. Het drei­gingsbeeld is niet statisch. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat accountants hun informatiebeveiliging voortdurend actualiseren en verbeteren. Informatiebeveiligingsincidenten kunnen desondanks nog plaatsvinden. Daarom moeten accountants respons- en herstelmaatregelen kunnen uitvoeren om de impact hiervan te beperken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen
Verder lezen
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen