Privacy en DPIA’s bij de gemeente Amersfoort

Aan de slag met DPIA’s. Ook de gemeente Amersfoort wilde ondersteuning bij het uitvoeren van DPIA’s. Ze vroegen hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers op te leiden en de uitvoering van een set DPIA’s te begeleiden. De procesgerichte en pragmatische DPIA-aanpak van M&I/Partners heeft ervoor gezorgd dat Amersfoort hier echt verder mee kan.

Begin 2019 schreef Tobias van Oerle samen met Ralph Wagter een voorstel op deze aanvraag van de gemeente Amersfoort: hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers opleiden en de uitvoering van een set DPIA’s begeleiden. Tobias van Oerle neemt ons mee in zijn opdracht bij de gemeente Amersfoort.

Verrassing

Amersfoort staat in gemeenteland goed op de kaart op het gebied van privacy. Zo is het verwerkingsregister van Amersfoort de landelijke norm voor gemeenten. Deze prominente positie heeft de gemeente voor een groot deel verworven door de verregaande kennis op het gebied van privacy bij de afdeling juridische zaken. Dat maakte inschrijven een sprong in het diepe voor ons. M&I/Partners is namelijk een bureau met adviseurs op het gebied van management en informatie, geen juristen. Wel hebben we een duidelijke mening over waarom wij zo geschikt zijn voor dit soort opdrachten en daarvan moesten we Amersfoort in ons aanbod van zien te overtuigen. Dat lukte, we kregen de opdracht gegund.

Tijdens ons eerste gesprek geeft ook een van de projectleiders, Daniëlle van der Spek, aan dat het feit dat wij deze opdracht gegund hebben gekregen voor hen toch wel verrassing was. “Heren, ten eerste wil ik even uitspreken dat wij allen enorm verrast zijn dat we hier met jullie zitten: een IT-club”. De rest van het gesprek ging over de rode draad in ons aanbod, DPIA’s op processen, samenwerken en structurele verbetering. Dat was dus goed overgekomen: nu aan de slag. 

Procesgericht aan privacy werken

Wil je structurele verbeteringenbereiken op het gebied van privacy? Dan doe je dat samen met de mensen die dagelijks bij de verwerking zijn betrokken. Dat is onze visie. We voeren onze DPIA’s dan ook uit samen met ‘de werkvloer’ en altijd met het proces als vertrekpunt.

In een van de eerste DPIA’s die ik uitvoerde voor Amersfoort, op een verwerking in het sociaal domein, werd voor de gemeente meteen duidelijk dat deze manier van het uitvoeren van DPIA’s waarde toevoegt. Tijdens een interview voor deze DPIA, met een afdelingshoofd, kwam direct een inefficiëntie in het proces naar boven waaruit mogelijke privacyrisico’s voortkwamen. De volgende dag, sprak ik opnieuw met hetzelfde afdelingshoofd: “mooi dat de DPIA zwakke plekken in je proces zo naar boven brengt. We hebben vanmorgen direct het proces aangepast en de maatregel doorgevoerd”.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Je medewerkers ‘beveiligen’; hoe doe je dat?
In de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) worden eisen benoemd als het gaat om personele beveiliging (hoofdstuk 7). In deze blog lees je hoe je kunt zorgen voor een veilige instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers.
ENSIA: méér dan de C in PDCA?
Lokale overheden leggen middels de ENSIA-systematiek jaarlijks verantwoording af over informatiebeveiliging. M.i.v. dit jaar gaat dit grotendeels langs de lat van de BIO. ENSIA wordt in de praktijk gemakkelijk gereduceerd tot een verplichte, jaarlijkse onderhoudsbeurt. Maar het is zoveel meer, toch?
In vijf stappen een goed informatiebeveiligingsbeleid
De allereerste maatregel uit de BIO, en ook gelijk de belangrijkste, is het hebben van een informatiebeveiligingsbeleid. In deze blog de vijf stappen naar een goed informatiebeveiligingsbeleid en dito implementatie.

Meer recente berichten

Harde schijf printer risico datalek
Verder lezen
Wat kunnen HRM, CISO en PO voor elkaar betekenen?
Verder lezen
IBD (be)Spreekuren risicomanagement en BBN2+
Verder lezen
Rekenkamer Utrecht: onderzoek informatieveiligheid
Verder lezen
Digitale Ondermijningsdag: 9 webinars
Verder lezen
Privacy Awards 2021
Verder lezen
Trends in Veiligheid 2020
Verder lezen
Open source tool voor AVG
Verder lezen
RvIG applicaties en Internet Explorer
Verder lezen
Veilig digitaal ondernemen: op kantoor én thuis
Verder lezen