Skip to main content

Privacyprotocol ritregistratie Noord-Holland 2019

De provincie Noord-Holland stelt dienstauto’s ter beschikking aan haar personeel en heeft voor de rittenregistratie een specifiek privacyprotocol opgesteld. Een mooi voorbeeld voor als je zelf ook een dergelijk stuk wilt opstellen.

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent rittenregistratie (Privacyprotocol ritregistratie Noord-Holland 2019)

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Overwegende dat de provincie Noord-Holland aan haar personeelsleden dienstauto’s ter beschikking stelt om hun functie uit te oefenen;

Overwegende dat de dienstauto’s, waaronder ook begrepen poolauto’s en huurauto’s, die ter beschikking worden gesteld door personeelsleden alleen zakelijk gebruikt mogen worden;

Overwegende dat ingevolge artikel 13bis van de Wet op de loonbelasting 1964 de provincie Noord-Holland dient aan te tonen dat met de dienstauto niet privé wordt gereden om een bijtelling op het inkomen van het personeelslid te voorkomen;

Overwegende dat een ritregistratie noodzakelijk is, evenals controle daarvan;

Overwegende dat het gewenst is een specifiek Privacyprotocol vast te stellen waarin regels zijn opgenomen voor de gerelateerde verwerking van persoonsgegevens, te werken het vastleggen, monitoren en controleren van het gebruik van dienstauto’s;

Gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming, nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (AVG);

Gelet op de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming;

Besluiten vast te stellen:

Privacyprotocol ritregistratie Noord-Holland 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit protocol wordt verstaan onder:

a. Adviseur bedrijfsondersteuning: de adviseur bedrijfsondersteuning van de sector Facility Management, directie Concernzaken;

b. Algemeen privacyreglement: het Algemeen privacyreglement persoonsgegevens van personeelsleden Noord-Holland 2018;

c. AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming, nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;

d. Database van de leasemaatschappij: een geautomatiseerd systeem van de leasemaatschappij, dat de in artikel 3, tweede lid, genoemde gegevens registreert.

e. Dienstauto: de overkoepelende term voor een tot het wagenpark behorende auto bij de Provincie;

f. Directeur: de directeur van het betrokken personeelslid;

g. FG: de functionaris gegevensbescherming zoals genoemd in de AVG;

h. Leidinggevende: de formeel leidinggevende van het betrokken personeelslid;

i. Personeelslid: de persoon in dienst van de Provincie of de persoon die werkzaam is bij de Provincie of voor de Provincie werkzaam is geweest;

j. Persoonsgegevens: alle gegevens betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon; als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd;

k. Poolauto: een dienstauto die ter beschikking wordt gesteld door de Provincie en door meer Personeelsleden kan worden gebruikt voor incidentele dienstreizen.

l. Protocol: het Privacyprotocol ritregistratie Noord-Holland 2019;

m. Provincie: de Provincie Noord-Holland;

n. Reserveringssysteem van de leasemaatschappij: een geautomatiseerd reserveringssysteem, dat de in artikel 3, tweede en derde lid, genoemde gegevens registreert;

o. Ritregistratiesysteem: een geautomatiseerd systeem, dat de in artikel 3, eerste lid, genoemde gegevens registreert;

p. Verwerking van Persoonsgegevens: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens, zoals bijvoorbeeld het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, of aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens;

q. Wet LB: Wet op de loonbelasting 1964.

Artikel 2 Reikwijdte en doel

1. Dit protocol is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van personeelsleden van de Provincie bij het vastleggen, monitoren en controleren van het zakelijk gebruik van de dienstauto. Hierbij zijn betrokken: de database van de leasemaatschappij, het ritregistratiesysteem, het reserveringssysteem, de koppeling daartussen en, indien noodzakelijk, aanvullende verificatie en controle van zakelijk gebruik.

2. Het primaire doel is om conform artikel 13bis, derde lid, Wet LB te kunnen aantonen dat de dienstauto uitsluitend zakelijk wordt gebruikt.

3. Aanvullend en indien nodig zet de Provincie de daarmee gemoeide gegevensverwerking ook in om naleving van het aan personeelsleden opgelegde verbod op privégebruik van de dienstauto te controleren, te handhaven en tegen schending van het verbod op te treden.

4. Om naleving van zakelijk gebruik te kunnen aantonen is de dienstauto, die geschikt is voor privégebruik, voorzien van een ritregistratiesysteem.

5. Voor het gebruik van de Poolauto’s is een reserveringssysteem in gebruik, dat informatie bevat over wie, wanneer en waarvoor een auto ter beschikking heeft gekregen.

6. De koppeling van de gegevens uit het reserveringssysteem met de gegevens uit het ritregistratiesysteem is noodzakelijk vanwege bovengenoemde doeleinden. De koppeling vindt uitsluitend voor die doeleinden plaats.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.
Wat is ethisch hacken en waarom is het belangrijk?
Stel je voor dat je een inbreker bent, maar dan eentje met goede bedoelingen. Je zoekt naar zwakke plekken in een huis om de eigenaar te waarschuwen, zodat hij ze kan repareren. Dat is precies wat ethical hackers doen, maar dan met computers en netwerken. In deze blog neem ik je mee in hun wereld.

Meer recente berichten

Ambtenaren mogen AI tool DeepSeek niet gebruiken
Verder lezen
Andere landen hebben NIS2 alleen op papier in orde
Verder lezen
ACM slaat alarm en wil dat VWS leveranciers zorg ict aanpakt
Verder lezen
Slechts 2 procent van impactvolle overheidsalgoritmen transparant
Verder lezen
Inzageverzoeken vaak niet juist afgehandeld
Verder lezen
EU certificering cloudbeveiliging loopt verdere vertraging op
Verder lezen
Bijna negen op de tien bedrijven kreeg in 2024 te maken met aanvallen op hun netwerk
Verder lezen
Juristen wereldwijd: cybersecurity en privacy blijven groot thema
Verder lezen
De belangrijkste security trends van 2025 die iedere bestuurder in de gaten moet houden
Verder lezen
Dit is waarom NIS2 het moment is om uw storage oplossingen te herzien
Verder lezen