Skip to main content

Selectielijst 2020 vastgesteld

De algemene rijksarchivaris heeft namens minister Slob (BVOM) de Selectielijst archiefbescheiden gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 vastgesteld. In de selectielijst zijn de bewaartermijnen vastgelegd van stukken die vanaf 1 januari 2020 zijn opgemaakt en ontvangen.

Het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant 11143 van 26 februari 2020. Daarmee is het hanteren van de bewaartermijnen verplicht geworden.

Selectielijst 2020

De Selectielijst 2020 is een actualisatie van de Selectielijst 2017 die was voorbereid door de Adviescommissie Archieven. Dat was nodig in verband met wijzigingen in wet- en regelgeving, het toevoegen van nieuwe bewaartermijnen voor onder meer algoritmes en redactionele verbeteringen. In het ontwerp zijn in overleg met het Nationaal Archief enkele redactionele aanpassingen aangebracht. Er zijn geen zienswijzen aangeboden in het kader van de procedure voor terinzagelegging. In de Selectielijst 2020 is in bijlage 8 een overzicht van de wijzigingen opgenomen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen