De gemeente Hilversum heeft haar privacybeleid herijkt. Dit was nodig om onder andere meer aandacht te vestigen op risico-gestuurd werken, de visie van het gemeentebestuur in het digitale tijdperk en verbinding te maken met de planning & control-cyclus.
Inleiding
Vanaf 25 mei 2018 beschermen alle landen uit de Europese Unie de persoonsgegevens volgens dezelfde regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit privacy beleid is een uitwerking van één van de regels van de AVG, namelijk artikel 24 AVG. In het tweede lid van dat artikel wordt gezegd dat een gemeente in dit verband over beleid dient te beschikken.
Dit beleid is van toepassing op de gehele organisatie (dus ook bestuur, raad en griffie) en is primair gericht aan alle medewerkers die in het kader van hun taak persoonsgegevens verwerken. Het betreft een overkoepelend kader waarin de maatregelen op abstract niveau zijn uitgewerkt. In werkplannen, procedures en werkinstructies wordt een verdere uitwerking gegeven aan de wijze waarop de bescherming van persoonsgegevens is geborgd.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.