Kentekenparkeren Amsterdam niet in strijd met Europees Mensenrechtenverdrag

  • Home
  • nieuwsberichten
  • Kentekenparkeren Amsterdam niet in strijd met Europees Mensenrechtenverdrag

Het systeem van kentekenparkeren in de gemeente Amsterdam is een gerechtvaardigde inmenging op het recht op het privéleven als bedoeld in artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Er is daarmee dan ook geen sprake van strijd met het mensenrechtenverdrag. Dat heeft de Hoge Raad vandaag geoordeeld.

Sinds 1 juli 2013 hanteert de gemeente Amsterdam een systeem van kentekenparkeren waarbij een parkeerder via de parkeerautomaat of mobiele telefoon het kenteken van zijn auto moet opgeven om parkeerbelasting te kunnen voldoen. Controle vindt plaats met gebruik van scanauto’s. De daarmee verkregen gegevens worden in versleutelde vorm bewaard. Indien de parkeerbelasting niet is voldaan, wordt de versleuteling ongedaan gemaakt en vraagt de heffingsambtenaar bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de persoonsgegevens van de kentekenhouder op, waarna een naheffingsaanslag parkeerbelasting kan worden opgelegd.

Verder lezen bij de bron

Anouk Tijhuis
Recente berichten van Anouk Tijhuis (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Privacybeleid Aalsmeer
Verder lezen
iBestuur webinar ‘Safety by design & by default’
Verder lezen
Ledenbrief uitvoering Archiefwet
Verder lezen
Rekenkameronderzoek naar informatiebeveiliging
Verder lezen
Glad ijs
Verder lezen
Een open digitaal eID-stelsel?
Verder lezen
Wizard inkoopeisen helpt bij aanbesteding
Verder lezen
Verzamelwet gegevensbescherming
Verder lezen
Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen
Wet voor gegevensuitwisseling ingediend bij Tweede Kamer
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).