Skip to main content

Driekwart Nederlanders heeft begrip voor datalekken

Driekwart van de Nederlanders kan begrip opbrengen als een bedrijf wordt geconfronteerd met een datalek. Ze eisen dan echter wel dat het bedrijf hen tijdig informeert over het voorval. Tegelijkertijd is het vertrouwen in de veerkracht van de technologische infrastructuur van het bedrijfsleven fors afgenomen.

Dat blijkt uit onderzoek van Censuswide in opdracht van Splunk, een Amerikaanse multinational die software maakt voor het zoeken, maken en analyseren van big data.

Iedereen kan het slachtoffer worden van een hacker

Of het nou bij een universiteit, psychiatrische instelling, callcenterbedrijf, donutszaak, instantie voor asielzoekers, gemeente of energiemaatschappij is, datalekken zijn aan de orde van de dag. Vrijwel dagelijks verschijnen er berichten in de media dat een bedrijf of organisatie de dupe is van hackers en cybercriminelen. De ene keer stelen de aanvallers gevoelige persoons- of bedrijfsgegevens die ze openbaar dreigen te maken, de andere keer gooien de daders alle bestanden op het bedrijfsnetwerk op slot. Losgeld betalen is vaak de enige manier om het probleem te verhelpen.

Ondernemingen en andere instanties lopen een reëel risico om aangevallen te worden door hackers. Vroeger gingen hackers vooral achter particulieren en kleine ondernemers aan. Ze eisten van hun slachtoffers een klein bedrag om hun computer weer te ontgrendelen, die dat er graag voor over hadden om weer bij hun bestanden te kunnen. Tegenwoordig richten cybercriminelen hun pijlen op grote, internationale bedrijven: daar valt immers een stuk meer te halen. Het losgeldbedrag verschilt per aanval, maar kan oplopen tot enkele miljoenen dollars.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen