Skip to main content

Betrouwbaar beeldbellen; praten tegen de juiste persoon

Door de snelle digitale ontwikkelingen bij gemeenten kunnen inwoners steeds meer diensten digitaal afnemen. De afgelopen maanden wordt er door de Covid-19-uitbraak, daarnaast steeds meer gebruik gemaakt van beeldbellen. Om de identiteit van de aanvrager vast te stellen, wordt de inwoner meestal gevraagd om met zijn DigiD in te loggen bij het invullen van formulieren. Dit is een veilige manier om de identiteit vast te stellen. Nu een toenemend aantal gemeenten beeldbellen inzet, dringt de vraag zich op; hoe weet u nu of de inwoner ook daadwerkelijk is wie hij/zij zegt te zijn? En heeft de aanvrager wel voldoende garantie dat hij/zij met een betrouwbare partij zaken aan het doen is?

Sommige gemeenten vragen de inwoner om zijn of haar paspoort voor de camera te houden of om hun BSN voor te lezen. Praktisch, maar geen veilige manier omdat de beelden worden verwerkt door een derde partij; de leverancier van de tool voor beeldbellen. Daarom is er een handleiding ontwikkeld over hoe DigiD ingezet kan worden om de inwoner tijdens een beeldbelsessie zich te laten identificeren en het vertrouwen te geven daadwerkelijk met de gemeente te spreken.

DigiD is op dit moment het enige overheidsidentificatiemiddel waarmee een inwoner met zekerheid kan worden geauthentiseerd. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de Wet digitale overheid; in deze wet is opgenomen dat er in de (nabije) toekomst naast DigiD ook private middelen toegelaten worden. Deze handleiding beperkt zich alleen tot het DigiD-middel; bij inwerkingtreding van de Wet digitale overheid kunnen ook andere middelen ingezet worden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen