Skip to main content

Beveiliging van gehackt waterbedrijf onvoorstelbaar knullig

Geen steek geleerd van alle hacks die tot nog toe plaatsvonden.

Het is bijna niet te geloven dat een overheidsbedrijf met een uiterst verantwoordelijke taak zo slordig is omgegaan met de inmiddels toch wel heel duidelijk aangetoonde noodzaak tot zorgvuldige digitale toegang.

Een niet meer ondersteunde versie van Windows, geen firewall en hetzelfde inlogaccount voor alle medewerkers die zaken op afstand bij het waterbedrijf moesten regelen. Dit zijn de schokkende conclusies van het eerste rapportage in een overheidsonderzoek naar de hackaanval die afgelopen vrijdag plaatsvond op het waterbedrijf van Oldsmar in de Amerikaanse staat Florida. Ars Technica schrijft over het onderzoeksrapport.

Stadje vergiftigen

Een hacker wist vrijdag bij het waterbedrijf de toevoeging van natronloog (natriumhydroxide ook wel gebruikt als gootsteenontstopper) ruim een factor 100 te verhogen naar voor de mens gevaarlijke concentraties. Het stadje van 15.000 inwoners ontsnapte aan een ramp doordat een alerte operator snel doorzag wat er gebeurde en de situatie kon veiligstellen

Voor de aansturing op afstand van de SCADA-systemen waarmee de kranen in het pijpsysteem worden bediend, gebruikten de werknemers van het waterbedrijf een Windows 7-computer. Windows 7 wordt sinds januari 2020 niet meer door Microsoft voorzien van beveiligingsupdates. De toegang tot de SCADA-systemen was ook niet beveiligd met een firewall zodat de systemen makkelijk voor buitenstaanders benaderbaar waren. Bovendien was er slechts één account op TeamViewer waarmee de werknemers van het waterbedrijf de systemen op afstand konden bedienen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen