Skip to main content

Overheid en bedrijfsleven in gesprek over bredere inzet meerfactorauthenticatie

Overheid en bedrijfsleven zijn met elkaar in gesprek over een bredere inzet van meerfactorauthenticatie (MFA) bij het inloggen op accounts. Eerder stelde de Autoriteit Persoonsgegevens dat door het gebruik van MFA veel datalekken kunnen worden voorkomen. “Meerfactorauthenticatie is in beginsel veiliger dan toegangscontrole waarbij een enkele factor voor authenticatie wordt gebruikt”, laat demissionair minister Dekker voor Rechtsbescherming weten.

Hij reageerde op Kamervragen van SP-Kamerlid Van Nispen over het toegenomen aantal datalekken door malware en phishing. De Autoriteit Persoonsgegevens ontving vorig jaar bijna 1200 datalekmeldingen die het gevolg van malware en phishing waren. Een stijging van dertig procent ten opzichte van 2019. In dat jaar waren dit soort meldingen ook al met 25 procent toegenomen.

De toezichthouder merkt op dat vooral bij dit type datalek meerfactorauthenticatie (MFA) de impact van het datalek had kunnen beperken of zelfs had kunnen voorkomen. Naar schatting van de Autoriteit Persoonsgegevens waren vorig jaar minimaal 600.000 en maximaal 2.000.000 personen (mogelijk) betrokken bij een (gemeld) datalek dat voorkomen had kunnen worden met MFA.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen