Schadevergoeding bij datalek dwingt AVG beter af
Het moet makkelijker worden om een schadevergoeding te krijgen bij datalekken of onrechtmatige gegevensverwerking. Zo’n stok achter de deur is belangrijk voor de naleving van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dat stelt Tim Walree, onderzoeker en docent privaatrecht & technologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen in zijn promotie-onderzoek. Walree is als promovendus verbonden aan het Onderzoekcentrum Onderneming & Recht.
Schadevergoedingen kunnen zorgen voor betere handhaving van de privacywetgeving, aldus Tim Walree. Op 30 juni promoveert hij hierop dit aan de Radboud Universiteit. Hoewel de AVG sinds 2018 betere bescherming van persoonsgegevens afdwingt, lijkt het aantal datalekken alleen maar toe te nemen.
Mankracht
Jaarlijks worden er tienduizenden klachten ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), bijvoorbeeld omdat een organisatie onveilig is omgegaan met hun persoonsgegevens. Door beperkte mankracht en middelen wordt echter slechts een klein deel van de zaken opgepakt. Bij complexe zaken kan het jaren duren voor er een besluit volgt. In zijn promotieonderzoek bekeek Tim Walree daarom of en hoe het recht op schadevergoeding via civielrechtelijke procedures kan helpen bij de handhaving van de AVG.
‘De regels zoals die gelden in de AVG zijn niets waard als die niet gehandhaafd kunnen worden. Dat kan op twee manieren: door een toezichthouder, maar ook via het civiele recht,’ legt Walree uit. ‘We zien nu eigenlijk dat de toezichthouder niet voldoende middelen heeft om de AVG goed te handhaven. Maar als consumenten zelf via het civiele recht schadevergoedingen kunnen eisen bij organisaties die onzorgvuldig met data omgaan, zorgt dat óók voor een financiële prikkel bij die organisaties, wat op termijn ook voor betere naleving zorgt.’
Volgens Walree zijn rechters thans vaak nog terughoudend met het toekennen van schadevergoedingen, omdat concrete schade vaak ontbreekt. ‘Een inbreuk op de AVG zorgt meestal niet voor een aantasting van het vermogen van een slachtoffer, en op het gebied van immateriële schade is het hooguit onbehagen of frustratie. Dat is juridisch geen relevante schade.’
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen | |
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging | Verder lezen | |
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen | Verder lezen | |
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG | Verder lezen | |
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval | Verder lezen |