Skip to main content

Burgers en bedrijven de dupe van onderfinanciering AP

Het kabinet zegt een nieuwe bestuurscultuur te willen, en een versterking van de ‘tegenmacht’, om een volgende Toeslagenaffaire te voorkomen. De Autoriteit Persoonsgegevens is één van die ‘tegenmachten’. Met een budget van 25 miljoen kan de AP zijn taken niet goed uitvoeren. AP-voorzitter Aleid Wolfsen: ‘Slachtoffers van privacy-overtredingen moeten wij mededelen dat er helaas nog zo’n 10.000 wachtenden voor hen zijn.’

Ook ondernemers krijgen niet de ondersteuning door voorlichting die nodig is om ongelukken te voorkomen. Internationale bedrijven moeten 5 jaar wachten tot de AP hun zogenoemde ‘BCR’, hun privacyplannen, heeft goedgekeurd, stelt Wolfsen. Dat brengt ze in problemen. ‘Ook kunnen wij datalekken onvoldoende onderzoeken. En het toezicht op algoritmes komt door ons gebrek aan capaciteit onvoldoende van de grond, met alle risico’s van dien: discriminatie, uitsluiting en schending van de rechten van burgers. Deze ellende kunnen wij oplossen, als we genoeg mensen hebben.’

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft al jaren te kampen met een tekort aan personeel. Wolfsen zegt 100 miljoen nodig te hebben. Het budget van 25 miljoen euro, en een personeelsbestand van zo’n 180 fte, is te weinig om goed toezicht te kunnen houden op de bescherming van persoonsgegevens, concludeerde ook KPMG in een onafhankelijk rapport. Volgens dat rapport moet de AP tot 2025 groeien naar een organisatie met 470 fte.

Het takenpakket van de AP is groot

Het werkgebied van de AP is breed en kent ook een internationale dimensie. Alle organisaties die in Nederland persoonsgegevens verzamelen moeten voldoen aan de eisen die de AVG stelt. Daarmee verschilt het toezichtsveld van de AP van dat van andere toezichthouders, die zich focussen op organisaties die actief zijn in een specifieke sector (AFM, DNB) of die alleen een bepaalde dienst verlenen. Ook ziet de AP toe op grootschalige justitie-, politie- en grensbewakingssystemen. Bovendien is er voortdurende afstemming met de andere EU-privacytoezichthouders.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

IT-afval is het nieuwe datalek
Verder lezen
Zorgbestuurder kan niet meer om cyberbeveiliging heen
Verder lezen
Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder
Verder lezen
Hoe it-leiders regelmatig hun eigen security-regels omzeilen
Verder lezen
Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak
Verder lezen
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober
Verder lezen
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop
Verder lezen
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen
Verder lezen
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update
Verder lezen
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos
Verder lezen