Skip to main content

Waar gaat de Wet digitale overheid over?

Onze maatschappij digitaliseert steeds verder. Zeker sinds corona regelen we nog meer zaken online dan we al deden. Vorig jaar is het wetsvoorstel voor de Wet digitale overheid (Wdo) aangenomen door de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat deze nieuwe wet gaat zorgen voor betere bescherming rond digitalisering, maar ook voor betere toegankelijkheid. Maar waar gaat deze wet nu precies over? Wanneer gaat de wet (pas) van kracht en wat betekent dit voor jouw gemeentelijke organisatie?

Wat is het? 

Digitale ontwikkelingen vragen om nieuwe standaarden en regelgeving om de veiligheid en privacy van jouw gegevens te waarborgen. Het wetsvoorstel Wet digitale overheid (Wdo) is daarom gericht op het verbeteren van de digitale toegang (van marktpartijen zoals banken, telefoonbedrijven en ICT-leveranciers), tot dienstverlening voor burgers en bedrijven. De wet kent een lange aanlooptijd en heette oorspronkelijk ‘Wet generieke digitale infrastructuur (GDI)’. Het eerste deel (ook wel tranche genoemd) van het wetsvoorstel gaat over veilig inloggen op online dienstverlening bij de (semi)overheid. Er worden o.a. veiligheidsstandaarden voor elektronisch verkeer verplicht gesteld. Ook geeft het voorstel regels over informatieveiligheid en over de toegang van burgers en bedrijven tot overheidswebsites. In de basis gaat het dus om online toegang:

  1. Wie ben je? (identificatie),
  2. hoe bewijs je dat? (authenticatie) en
  3. wat mag je? (autorisatie).
Verder lezen bij de bron

Nu ook een audio versie beschikbaar

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen