Skip to main content

Bedrijven worstelen al jaren met dezelfde security issues

Bedrijven worstelen al vier jaar lang met dezelfde kwetsbaarheden op het gebied van digitale veiligheid, zo blijkt uit het rapport van Cobalt ‘The State Of Pentesting 2021’. Zo is het voor securityteams nog steeds lastig om securityproblemen te voorkomen en op te lossen. Met name het gebrek aan samenwerking tussen development- en securityteams zou dit aanzienlijk kunnen verbeteren.

Voor het rapport onderzocht Cobalt de gegevens uit 1.602 pentesten in 2020 en interviewde zij 601 bedrijven uit Europa, Azië, Noord- en Zuid Amerika. Bedrijven kunnen nog altijd niet adequaat reageren als er sprake is van cyberdreiging. Hoewel veel bedrijven zich goed beschermen, is adequaat reageren bij 93% een  probleem. Voor bedrijven is het ook niet makkelijk, omdat nieuw cybertalent moeilijk te vinden is. 

Een ander risico is het gebrek aan samenwerking tussen de teams. Veel security- en developmentteams stemmen risico’s niet met elkaar af of werken (7 op de 10 bedrijven) helemaal niet met elkaar samen. Volgens Cobalt is hier veel ruimte voor verbetering. Vooral handmatige processen moeten verbeteren (>50%). Verder kampen teams met een gebrek aan kennis (>50%), is er een tekort aan AppSec tools-integraties (40%), zijn de securityteams te klein waardoor ze moeilijk bijblijven (>38%) en komen KPI’s vaak niet met elkaar overeen (>20%). De meest voorkomende risico’s ontstaan door verkeerde configuraties van de serverbeveiliging (28%) en problemen met cross-site scripting (15,5%).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen