Skip to main content

Data-ethiek: stel jezelf de juiste vragen om verantwoord met data om te gaan

Welke data heb je echt nodig? Dat is de centrale vraag als je op een ethische manier met gegevens om wilt gaan. Met een serie van drie vragen die je aan jezelf stelt kun je relatief snel inzoomen op de data die je nodig hebt.

24 petabyte, dat is de hoeveelheid data die alleen Google en Facebook gezamenlijk al per dag verwerken. Maar hoeveel data is dat nou echt? Nou:

  • Grofweg is dit 24.000.000 GB per dag.
  • Dat zijn ongeveer 1,7 miljoen twee uur durende (4K) films.
  • Hiermee kan de hele wereld 1.859 jaar lang, elke dag en de hele dag films kijken.

Zoals je kunt zien is dit een ongelofelijk grote hoeveelheid data die per dag wordt verwerkt. En dat is dus alleen nog maar door de twee grootste partijen ter wereld. Al geruime tijd is privacy en vraag hoe je met data van anderen omgaat een veelbesproken onderwerp. Kortom: data en in het bijzonder data-ethiek staan hoog op de agenda.

Wat is data-ethiek?

Volgens de Dikke van Dale is de definitie van ethiek het geheel van morele principes. Als ik dit mag simplificeren voor ons vakgebied, dan is dat voor mij dat we met ons boerenverstand moeten gaan nadenken of de data die een partij wil verzamelen daadwerkelijk een toegevoegde waarde biedt aan de klantreis. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Thuisbezorgd je locatie vraagt zodra je de website bezoekt. Zou het bedrijf dit niet doen, dan heb je grote kans dat je restaurants te zien krijgt die niet bij jou bezorgen. De locatiegegevens zijn dus een goede toevoeging op de klantreis, namelijk om teleurstelling bij de gebruiker te voorkomen. Maar stel je voor dat een kalender-app vraagt naar je locatie: dan had je jezelf waarschijnlijk achter de oren gekrabd en op weigeren gedrukt.

De grens van welke data worden afgegeven, ligt soms dus ook bij de gebruiker. Vooral op het moment dat het hun klantreis of ervaring verbetert, zoals in het voorbeeld van Thuisbezorgd. 74 procent van de consumenten geeft aan gefrustreerd te zijn als content op een website niet is gepersonaliseerd (bron: business2community). Online retailers zoals Amazon of Coolblue moeten dus extra gaan nadenken over welke data ze echt nodig hebben om te personaliseren en eveneens of de gebruiker bereid is deze data te verstrekken voor een verbeterde ervaring.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen