Data-ethiek: stel jezelf de juiste vragen om verantwoord met data om te gaan
Welke data heb je echt nodig? Dat is de centrale vraag als je op een ethische manier met gegevens om wilt gaan. Met een serie van drie vragen die je aan jezelf stelt kun je relatief snel inzoomen op de data die je nodig hebt.
24 petabyte, dat is de hoeveelheid data die alleen Google en Facebook gezamenlijk al per dag verwerken. Maar hoeveel data is dat nou echt? Nou:
- Grofweg is dit 24.000.000 GB per dag.
- Dat zijn ongeveer 1,7 miljoen twee uur durende (4K) films.
- Hiermee kan de hele wereld 1.859 jaar lang, elke dag en de hele dag films kijken.
Zoals je kunt zien is dit een ongelofelijk grote hoeveelheid data die per dag wordt verwerkt. En dat is dus alleen nog maar door de twee grootste partijen ter wereld. Al geruime tijd is privacy en vraag hoe je met data van anderen omgaat een veelbesproken onderwerp. Kortom: data en in het bijzonder data-ethiek staan hoog op de agenda.
Wat is data-ethiek?
Volgens de Dikke van Dale is de definitie van ethiek het geheel van morele principes. Als ik dit mag simplificeren voor ons vakgebied, dan is dat voor mij dat we met ons boerenverstand moeten gaan nadenken of de data die een partij wil verzamelen daadwerkelijk een toegevoegde waarde biedt aan de klantreis. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Thuisbezorgd je locatie vraagt zodra je de website bezoekt. Zou het bedrijf dit niet doen, dan heb je grote kans dat je restaurants te zien krijgt die niet bij jou bezorgen. De locatiegegevens zijn dus een goede toevoeging op de klantreis, namelijk om teleurstelling bij de gebruiker te voorkomen. Maar stel je voor dat een kalender-app vraagt naar je locatie: dan had je jezelf waarschijnlijk achter de oren gekrabd en op weigeren gedrukt.
De grens van welke data worden afgegeven, ligt soms dus ook bij de gebruiker. Vooral op het moment dat het hun klantreis of ervaring verbetert, zoals in het voorbeeld van Thuisbezorgd. 74 procent van de consumenten geeft aan gefrustreerd te zijn als content op een website niet is gepersonaliseerd (bron: business2community). Online retailers zoals Amazon of Coolblue moeten dus extra gaan nadenken over welke data ze echt nodig hebben om te personaliseren en eveneens of de gebruiker bereid is deze data te verstrekken voor een verbeterde ervaring.
Verder lezen bij de bron- DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro - 26 april 2024
- Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei - 26 april 2024
- Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 - 25 april 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro | Verder lezen | |
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei | Verder lezen | |
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 | Verder lezen | |
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie | Verder lezen | |
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen |