Skip to main content

Patiente krijgt 2000 euro omdat secretaresse ziekenhuis haar dossier bekeek

Een voormalige secretaresse op de spoedhulp van het Bravis ziekenhuis in Roosendaal heeft jarenlang in het medisch dossier van de ex vrouw van haar man gekeken. Ze had daar volgens de rechtbank in Breda geen goede reden voor. De rechter vindt dat het ziekenhuis de privacy van de patiente beter had moeten bewaken. Daarom moet het ziekenhuis deze vrouw een schadevergoeding van 2000 euro betalen. De secretaresse is inmiddels ontslagen.

Volgens de rechtbank in Breda is het ziekenhuis als werkgever aansprakelijk voor het handelen van de secretaresse en had ze de patiente beter moeten beschermen.

Medische gegevens in boek
Tussen eind juni 2014 en midden juni 2018 bekeek de medewerkster het medisch dossier van de vrouw in totaal 79 keer. De rechtbank gaat ervan uit dat de 59-jarige secretaresse uit Roosendaal vertrouwelijke informatie over de patiente heeft gedeeld met derden.

Daardoor konden medische gegevens van de patiente worden opgenomen in een boek dat haar ex-man schreef over hun vechtscheiding. Het boek is in eigen beheer door de ziekenhuismedewerkster uitgegeven.

Het ziekenhuis had beter moeten controleren of er sprake was van misbruik van het inzien van persoonsgegevens. De secretaresse stond hiervoor in februari terecht. Ze werd vrijgesproken, omdat er onvoldoende bewijs was dat ze de dossiers stiekem had bekeken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen