Skip to main content

Privacyfunctionarissen pessimistischer over gedragsverandering

Steeds meer functionarissen voor gegevensbescherming, FG s, geven aan te weinig tijd te hebben voor het uitoefenen van hun functie. Dat blijkt uit een enquete van het Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming, CIP, onder 231 fg s bij overheden en andere publieke organisaties. Het lijkt er wel op dat de rol, die niet altijd de verdiende aandacht krijgt, steeds serieuzer wordt genomen.

Frictie

Het beeld, concludeert het CIP, is niet eenduidig: acht op de tien respondenten ervaren (sterke) verbetering in hun positie in de organisatie, maar daartegenover staat dat bijna de helft van hen nog als deeltijd-fg werkt, onvoldoende beschikbare tijd voor de functie-uitvoering zegt te hebben en toegenomen frictie ervaart met andere rollen.

Bijna de helft van de respondenten geeft aan te weinig tijd te hebben voor het uitoefenen van de functie – in 2018 was dat slechts een derde. Dat sentiment lijkt te worden bevestigd door het toenemende aantal respondenten (een stijging van 12 naar 33 procent) dat belangenconflicten zegt te ervaren of daarover bezorgd is. Hiervoor kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals het feit dat ruim de helft van de FG s de functie in deeltijd uitvoert.

De budgetten zijn, in vergelijking met een CIP-enquete uit 2018, duidelijk schaarser en lager. Het voor de FG beschikbare personeel is afgenomen: Maar liefst 45 procent van de respondenten stuurt geen eigen medewerkers aan, iets dat in 2018 nog op 29 procent lag.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen