Skip to main content

Minister: Agenten niet in gevaar door storingen tapsysteem

Er zijn geen gevallen bekend waarbij de veiligheid van politieagenten in het geding was doordat het tapsysteem van de politie haperde. Storingen in het systeem hebben evenmin gezorgd voor schade bij opsporingsonderzoeken. De hard en software van het huidige systeem, dat dateert uit 2011, zijn daarentegen wel verouderd.

Dat schrijft de minister Dilan Yesilgoz-Zegerius in een brief aan de Tweede Kamer nadat de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid vragen had gesteld over het tapsysteem van de politie.

Tapsysteem politie na drie jaar nog steeds niet in gebruik

Aanleiding voor de vragen was een artikel in NRC. Het dagblad schreef eind september dat het tapsysteem van de politie geplaagd wordt door technische problemen. Het systeem werd in 2019 aangeschaft van het Israelische defensiebedrijf Elbit, maar werkt sindsdien niet goed. Het afluisteren van verdachten is hierdoor soms onmogelijk. Dat geldt ook voor het verzamelen, opslaan en vindbaar maken van dataverkeer.

Het tapsysteem werkt dusdanig slecht dat de verhoudingen tussen politieagenten en hun leidinggevenden verziekt zou zijn. Sommige agenten hebben formele klachten ingediend tegen de politieleiding. Het probleem is niet alleen de techniek, het is ook de organisatie, aldus een van de betrokken politiecommissarissen tegenover NRC. De tapkamer valt onder ICT, alsof het alleen maar om automatisering gaat. Maar het gaat om opsporing. Dat blijkt de leiding niet te snappen.

Een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid zei zich niet in dit beeld te herkennen. Wel geeft hij toe dat de politie zijn best doet om het tapsysteem aan de praat te krijgen. Verschillende partijen in de Tweede Kamer hebben inmiddels schriftelijke vragen gesteld over de kwestie.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen