Skip to main content

Een veilige en transparante Europese markt: Digital Services Act

De Digital Services Act is in het Nederlands de Wet inzake digitale diensten: de bepalingen van het handelsrecht en het burgerlijk recht aanpassen voor commerciele entiteiten die online actief zijn, of Wet inzake digitale diensten in het kort. In de woorden van de Europese Commissie roept deze wet op tot meer billijkheid, transparantie en verantwoordingsplicht voor de procedures van inhoudsmoderatie van digitale diensten.

De specifieke doelstelling is om de volgende drie zaken te waarborgen met betrekking tot online handel:

  1. Een goed functionerende interne markt voor digitale diensten.
  2. De doeltreffende verwijdering van illegale inhoud.
  3. Een passend niveau van informatie en transparantie voor de consument.

Dit is natuurlijk erg vaag. Wat houdt de Digital Service Act, die in 2024 van kracht gaat, dus precies in? Hoe moet deze worden uitgevoerd? En ook niet onbelangrijk: wat voor gevolgen heeft dit voor consumenten en het middel- en kleinbedrijf (mkb)? In dit artikel zullen we je daar alles over vertellen.

Digital Services Act in het kort

Je kunt uiteraard de hele wetgeving zelf lezen. Deze vind je door te klikken op de onderstaande button. Wij hebben de DSA echter al voor je samengevat en de belangrijkste gevolgen voor consument en het mkb benadrukt.

In essentie dient de Wet inzake digitale diensten alleen om:

  • Online platformen illegale content te laten verwijderen.
  • Online platformen transparant te laten zijn omtrent hun beleid. Zo moeten ze gebruikers uitleggen waarom inhoud is verwijderd, moeten ze het mogelijk maken klachten in te dienen en deze klachten eerlijk behandelen.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen