De Digital Services Act is in het Nederlands de Wet inzake digitale diensten: de bepalingen van het handelsrecht en het burgerlijk recht aanpassen voor commerciele entiteiten die online actief zijn, of Wet inzake digitale diensten in het kort. In de woorden van de Europese Commissie roept deze wet op tot meer billijkheid, transparantie en verantwoordingsplicht voor de procedures van inhoudsmoderatie van digitale diensten.
De specifieke doelstelling is om de volgende drie zaken te waarborgen met betrekking tot online handel:
Dit is natuurlijk erg vaag. Wat houdt de Digital Service Act, die in 2024 van kracht gaat, dus precies in? Hoe moet deze worden uitgevoerd? En ook niet onbelangrijk: wat voor gevolgen heeft dit voor consumenten en het middel- en kleinbedrijf (mkb)? In dit artikel zullen we je daar alles over vertellen.
Je kunt uiteraard de hele wetgeving zelf lezen. Deze vind je door te klikken op de onderstaande button. Wij hebben de DSA echter al voor je samengevat en de belangrijkste gevolgen voor consument en het mkb benadrukt.
In essentie dient de Wet inzake digitale diensten alleen om:
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Kaag: digitale euro moet anoniemer zijn dan huidige digitale valuta | Verder lezen | |
Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb | Verder lezen | |
Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA | Verder lezen | |
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken | Verder lezen | |
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes | Verder lezen | |
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten | Verder lezen | |
Een tip of klacht indienen bij de AP | Verder lezen | |
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen | Verder lezen | |
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens | Verder lezen | |
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring | Verder lezen |
Copyright © 2014 - 2021 IB&P B.V.
algemene voorwaarden - privacyverklaring.
responsible disclosure - sitemap