Skip to main content

Jurist Rick Kaspers: Ik ken geen privacy vriendelijk sociaal medium

Door platforms als TikTok en Facebook te gebruiken geef je per definitie grote delen van je privacy op, in de meeste gevallen zonder dat je je dat realiseert. Dat stelt Rick Kaspers, juridisch adviseur gespecialiseerd in online privacy.

In september legde de Ierse Data Protection Commission (DPC) een megaboete ter waarde van ruim 400 miljoen dollar op aan Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Aanleiding voor deze forse boete is een overtreding van de GDPR: Meta deelde stelselmatig e-mailadressen en telefoonnummers van minderjarige Instagram-gebruikers met derden, zo oordeelde de DPC.

Dat nieuws kwam rond dezelfde tijd dat cybersecurityspecialisten een verontrustende ontdekking deden in de broncode van TikTok. Dat sociale medium blijkt in potentie live te kunnen meekijken met toetsaanslagen van zijn gebruikers als die via de app andere websites bezoeken (bijvoorbeeld als ze op een advertentie klikken). Wie dacht dat onze online privacy sinds het Cambridge Analytica-schandaal en aansluitend de implementatie van de AVG wel in kannen en kruiken zou zitten, lijkt dus bedrogen uit te komen.

Sociale media weten meer over gebruikers dan gebruikers zelf

Ergens is dat ook heel logisch, legt Kaspers uit. Hij volgt de privacy-gerelateerde ontwikkelingen rond bedrijven als Meta al een tijd. Kaspers is waarschijnlijk een van de weinige Nederlanders die zich inderdaad bij elke website actief afvraagt of hij daar cookies wil toestaan.

We hebben het over bedrijven die uiteindelijk zoveel mogelijk data willen hebben en daar zoveel mogelijk analysemogelijkheden op willen kunnen loslaten. Ze gaan er blindelings vanuit dat dat uiteindelijk leidt tot zowel het beste advertentiemodel als de beste gebruikerservaring. We zitten inmiddels op een punt dat sociale media meer over hun gebruikers weten dan gebruikers over zichzelf. De meeste gebruikers realiseren zich dat absoluut niet. Ik vind dat erg problematisch. Er hoeft namelijk maar een moment te komen waarop die informatie in verkeerde handen valt of op een onethische wijze wordt ingezet. Dan kan de schade voor ons allemaal groot zijn.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.
De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.

Meer recente berichten

Belang van data ethiek en privacy in de digitale wereld
Verder lezen
Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte
Verder lezen
Cybersecurity vaak te laat in beeld: tips voor een fundamentele aanpak
Verder lezen
Britse toezichthouder roept publiek op om privacybeleid apps te lezen
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2
Verder lezen
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites
Verder lezen
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity
Verder lezen