Skip to main content

De ethiek van slimme steden

Een slimme stad maakt gretig gebruik van data en technologie en doet dat verantwoord. Dat klinkt simpel, tot we op zoek gaan naar de spelregels waaraan slimme steden moeten voldoen. Die blijken nog ontoereikend. Publieke waarden vragen om kaderstellende wet en regelgeving. Digitalisering stimuleert overheden actief aan de slag te gaan met ethiek.

Terwijl volop wordt geexperimenteerd, bijvoorbeeld met drones bij het regelen van bezoekersstromen bij evenementen, worden gemeenten geconfronteerd met vragen van ongeruste inwoners. Die onrust willen we natuurlijk voorkomen en dat kan in veel gevallen door zorgvuldig en op tijd te communiceren. Maar we moeten ook erkennen dat niemand volledig kan bevatten wat de impact is van kunstmatige intelligentie, virtual reality of big data. De mogelijkheden van dergelijke innovaties zijn onvoorstelbaar en onvoorspelbaar.

Publieke waarden en rechten

Sinds 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze verordening regelt vooral de privacyrechten van inwoners en het stevige toezicht daarop van toezichthouders. Maar er zijn meer publieke waarden die vragen om kaderstellende wet- en regelgeving, zoals rechtvaardigheid en autonomie.

Op digitaleoverheid.nl is te lezen hoe het rijk samenwerkt met andere partners aan de borging van alle publieke waarden en rechten. Namelijk door de kansen en risico s van digitalisering te (laten) onderzoeken, door het ontwikkelen van beleid, door Nederlandse standpunten internationaal te agenderen en door in gesprek te gaan met nationale partners en inwoners. Het zal dus nog wel even duren voordat inwoners gerustgesteld kunnen worden door de wetenschap dat slimme steden zich houden aan de regels rondom digitalisering en data.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen