Het European Data Protection Board, EDPB, heeft besloten dat Meta geen gepersonaliseerde advertenties meer mag versturen zonder toestemming van gebruikers. Dat vernam Reuters van een ingewijde bron. Het verbod heeft gevolgen voor elke organisatie die aan gepersonaliseerde advertenties verdient, waaronder Google, Snap en Pinterest.
Volgens de bron werd het besluit genomen door het European Data Protection Board (EDPB). De instantie coordineert de handhaving van de AVG/GDPR in de Europese Unie. De beslissing is een klap voor Meta. De organisatie gebruikt gebruikersgegeven op schaal om gepersonaliseerde advertenties te versturen.
Het Europese hoofdkantoor van Meta is in Dublin gevestigd. Volgens Reuters heeft de Ierse privacywaakhond een maand de tijd gekregen om de beslissing van het EDPB in een nationaal besluit te verwerken. De bron verwacht dat het EDPB de Ierse waakhond verzoekt om een boete aan Meta op te leggen.
Meer onderzoek
Gepersonaliseerde advertenties liggen wereldwijd onder vuur van toezichthouders. De koers van Meta daalde met zes procent na de bekendmaking van het besluit. Ook Google, Snap en Pinterest zijn afhankelijk van gepersonaliseerde advertenties. De koers van de bedrijven daalde met tussen de twee en acht procent.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
De gemeenteraad heeft een belangrijke rol om er op toe te zien dat informatiebeveiliging en privacybescherming goed wordt geborgd binnen de gemeentelijke organisatie. In deze blog lees je wat die rol inhoudt en welke taken en verantwoordelijkheden daarbij horen.
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog