Skip to main content

EU verbiedt gepersonaliseerde advertenties zonder toestemming

Het European Data Protection Board, EDPB, heeft besloten dat Meta geen gepersonaliseerde advertenties meer mag versturen zonder toestemming van gebruikers. Dat vernam Reuters van een ingewijde bron. Het verbod heeft gevolgen voor elke organisatie die aan gepersonaliseerde advertenties verdient, waaronder Google, Snap en Pinterest.

Volgens de bron werd het besluit genomen door het European Data Protection Board (EDPB). De instantie coordineert de handhaving van de AVG/GDPR in de Europese Unie. De beslissing is een klap voor Meta. De organisatie gebruikt gebruikersgegeven op schaal om gepersonaliseerde advertenties te versturen.

Het Europese hoofdkantoor van Meta is in Dublin gevestigd. Volgens Reuters heeft de Ierse privacywaakhond een maand de tijd gekregen om de beslissing van het EDPB in een nationaal besluit te verwerken. De bron verwacht dat het EDPB de Ierse waakhond verzoekt om een boete aan Meta op te leggen.

Meer onderzoek

Gepersonaliseerde advertenties liggen wereldwijd onder vuur van toezichthouders. De koers van Meta daalde met zes procent na de bekendmaking van het besluit. Ook Google, Snap en Pinterest zijn afhankelijk van gepersonaliseerde advertenties. De koers van de bedrijven daalde met tussen de twee en acht procent.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.

Meer recente berichten

Amerikaans congreslid Tom Emmer fel tegen invoering CBDC
Verder lezen
Weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven, blijkt uit EU enquete
Verder lezen
Microsoft maakt leidinggevenden verantwoordelijk voor cyberbeveiliging
Verder lezen
Gegevens klanten ABN AMRO mogelijk gelekt bij cyberaanval
Verder lezen
49 miljoen klanten getroffen door Dell hack
Verder lezen
Consultatie over cybersecuritywet NIS2 nu van start
Verder lezen
Veel Nederlandse bedrijven voldoen niet aan Europese vereisten voor cybersecurity
Verder lezen
OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden
Verder lezen
Software engineer krijgt taakstraf voor hack Mysteryland
Verder lezen
Nieuwe it wetgeving staat centraal op Cybersec Europe
Verder lezen