Skip to main content

Afgelopen jaar meer dan 900 datalekken bij UWV en SVB

In de eerste acht maanden van 2022, telden het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, UWV, en de Sociale Verzekeringsbank, SVB, in totaal 917 datalekken. Ze zijn allemaal gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De impact van de lekken was gering.

Dat schrijft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het rapport Stand van de uitvoering sociale zekerheid december 2022.

Nagenoeg alle lekken hadden beperkte impact

In deze notitie melden het UWV en de SVB hoeveel datalekken er afgelopen jaar aan het licht kwamen. Het gaat om de periode januari tot en met augustus 2022. Het laatste kwartaal is dus nog niet in de cijfers opgenomen.

Het UWV ontdekte in deze periode 554 datalekken. Bij de SVB vonden er 363 datalekken plaats. Bij elkaar opgeteld dus 917 lekken. Het betrof in vrijwel alle gevallen datalekken waarin het om de persoonsgegevens van een persoon ging met beperkte impact, zo schrijven de instanties in het rapport. Dan moet je denken aan brieven die aan de verkeerde personen zijn geadresseerd, of als er per ongeluk twee brieven in een envelop belanden. Alle gevallen zijn gemeld bij de toezichthouder.

AP onderzoekt een geval waarvan de impact groter was

De instanties benadrukken dat ieder lek er een teveel is, maar dat de impact voor de gedupeerden minimaal was. Er was afgelopen jaar slechts een geval waarbij het lek een grotere impact had. Het ging om een datalek waarbij een medewerker van de SVB informatie verstrekte aan een onbevoegd iemand. De Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt de kwestie. Zodra de resultaten van het onderzoek binnen zijn, worden deze aan de Tweede Kamer verstrekt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen