Skip to main content

Afgelopen jaar meer dan 900 datalekken bij UWV en SVB

In de eerste acht maanden van 2022, telden het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, UWV, en de Sociale Verzekeringsbank, SVB, in totaal 917 datalekken. Ze zijn allemaal gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De impact van de lekken was gering.

Dat schrijft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het rapport Stand van de uitvoering sociale zekerheid december 2022.

Nagenoeg alle lekken hadden beperkte impact

In deze notitie melden het UWV en de SVB hoeveel datalekken er afgelopen jaar aan het licht kwamen. Het gaat om de periode januari tot en met augustus 2022. Het laatste kwartaal is dus nog niet in de cijfers opgenomen.

Het UWV ontdekte in deze periode 554 datalekken. Bij de SVB vonden er 363 datalekken plaats. Bij elkaar opgeteld dus 917 lekken. Het betrof in vrijwel alle gevallen datalekken waarin het om de persoonsgegevens van een persoon ging met beperkte impact, zo schrijven de instanties in het rapport. Dan moet je denken aan brieven die aan de verkeerde personen zijn geadresseerd, of als er per ongeluk twee brieven in een envelop belanden. Alle gevallen zijn gemeld bij de toezichthouder.

AP onderzoekt een geval waarvan de impact groter was

De instanties benadrukken dat ieder lek er een teveel is, maar dat de impact voor de gedupeerden minimaal was. Er was afgelopen jaar slechts een geval waarbij het lek een grotere impact had. Het ging om een datalek waarbij een medewerker van de SVB informatie verstrekte aan een onbevoegd iemand. De Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt de kwestie. Zodra de resultaten van het onderzoek binnen zijn, worden deze aan de Tweede Kamer verstrekt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers
Verder lezen
Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens
Verder lezen
Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen