Skip to main content

AP wordt landelijk coordinator algoritmetoezicht

De Autoriteit Persoonsgegevens, AP, heeft er sinds 1 januari 2023 officieel een taak bij. De privacy toezichthouder ziet toe op algoritmen. Het gaat om een coordinerende rol waarin het samenwerkt met bestaande colleges, markttoezichthouders en rijksinspecties.

De AP controleert zowel rekenmodellen die door de overheid worden gebruikt als algoritmen van commerciele bedrijven. Het onderzoekt op basis van klachten en tips en vanuit eigen initiatief. Bij geconstateerde overtredingen kunnen ook boetes opgelegd worden. AP-voorzitter Aleid Wolfsen kan desgevraagd nog niet voorspellen waneer bedrijven of overheden de eerste berispingen kunnen verwachten.

Voorlopig is de autoriteit sowieso nog in de opstartfase van haar nieuwe taak rondom algoritmetoezicht. Er moet nog een normenkader worden geschreven, een juridisch stuk waarin staat waaraan algoritmen die persoonsgegevens verwerken precies moeten voldoen. Dat gebeurt om burgers te beschermen tegen bijvoorbeeld discriminatie en uitsluiting. Ook werkt de AP aan een transparantieverklaring, met dat document kunnen partijen die algoritmen gebruiken inzage geven in de werking van dat rekenmodel en hoe het systeem tot een uitkomst komt. 

Algoritme-waakhond

Op een bijeenkomst in een gebouw vlakbij het Binnenhof, waar de AP sinds september 2022 is gehuisvest, gaven minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming), staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) en Aleid Wolfsen (voorzitter AP) de officiele aftrap voor die nieuwe activiteiten van de algoritme-waakhond. De coordinerende, sectoroverstijgende activiteiten zijn ondergebracht in een onderdeel van de AP dat de directie Coordinatie algoritmes, heet. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens
Verder lezen
Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen
SOC analisten verliezen grip op cybersecurity door hoog aantal alerts
Verder lezen